Η θέση της ΔΑΚΕ Ζακύνθου στο κείμενο της ΟΛΜΕ (25/9/2020)
σχετικά με τις πρόσφατες σχολικές καταλήψεις
Το πρόσφατο κείμενο της ΟΛΜΕ αναφορικά με τις καταλήψεις σχολικών μονάδων στην ελληνική επικράτεια προκαλεί πολλές απορίες και έντονο προβληματισμό. Εν μέσω των ειδικών συνθηκών που διανύουμε λόγω της πανδημίας, αντί να τίθεται ως προτεραιότητα ο ψύχραιμος και ενωτικός λόγος και κριτική, αντ’ αυτού, γινόμαστε μάρτυρες διχαστικών θέσεων και πρακτικών. Με λίγα λόγια, σύμφωνα με το εν λόγω κείμενο, όσοι είναι υπέρμαχοι των καταλήψεων είναι «ενεργοί πολίτες» που αγωνίζονται διεκδικώντας, ενώ, από την άλλη πλευρά, όσοι είναι εναντίον των καταλήψεων, είναι «τρομοκράτες» και «σκοταδιστές». Ο λόγος δε, περί «μαθητικού κινήματος», δημιουργεί εύλογες απορίες για την έννοια και το περιεχόμενό του. Για παράδειγμα, οι καταλήψεις των μαθητών παλαιότερα, για το ζήτημα περί του ονόματος της Μακεδονίας, δεν αποτελούσαν, για κάποιους, τρόπο αντίδρασης του «μαθητικού κινήματος» αλλά έκφραση «ακραίων θέσεων» που υποκινούνται από «ακραίους» εκ του πολιτικού και μη χώρου. Αντίθετα, οι πρόσφατες καταλήψεις σήμερα αποτελούν αγώνα του «μαθητικού κινήματος» για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους. Στην πρώτη περίπτωση, οι μαθητές είναι «ανώριμοι» και «πειθήνιοι» ενώ στη δεύτερη είναι «νοήμονες» και «κοινωνικά πεπειραμένοι». Διαπιστώνει κανείς το μέγεθος της «πολιτικοποίησης» των μαθητικών κινητοποιήσεων, οι οποίες αξιολογούνται κατά το δοκούν.
Ως ΔΑΚΕ καθηγητών Ζακύνθου, πιστεύουμε ότι η
κατάληψη του σχολείου δεν αποτελεί λύση και γι’ αυτό δεν θα πρέπει να
«νομιμοποιείται» από κανέναν. Αναγνωρίζουμε την σημασία των προβλημάτων που υφίστανται
και που αφορούν στις απολυμάνσεις, στις αναγκαίες προσλήψεις και στον αριθμό
μαθητών ανά τμήμα, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να υιοθετείται μία
πρακτική η οποία μόνον επιπλέον προβλήματα δημιουργεί. Η μη λειτουργία των
σχολείων επιβαρύνει, ακόμα περισσότερο, την εκπαιδευτική διαδικασία καθώς
κλειστό σχολείο σημαίνει, πάνω απ’ όλα, λουκέτο στη μάθηση. Επιπλέον,
δημιουργείται έντονος προβληματισμός για τις συνθήκες ασφάλειας στα σχολεία που
τελούν υπό κατάληψη, καθόσον είναι αμφίβολη και μάλλον ανύπαρκτη η όποια τήρηση
των μέτρων κατά της πανδημίας.
Με βάση τα παραπάνω, θεωρούμε ότι οι εν λόγω
καταλήψεις όχι μόνο δεν αποτελούν μέσο αντίδρασης αλλά, δυστυχώς, ευκαιρία για
ικανοποίηση πολιτικών σκοπιμοτήτων και μικροκομματικών συμφερόντων. Αυτό
αποδεικνύεται και από μία χαρακτηριστική φράση από το εν λόγω κείμενο της ΟΛΜΕ,
«το μαθητικό κίνημα έχει το δικαίωμα να επιλέγει τις μορφές πάλης». Ενώ
γίνεται λόγος για πολλές «μορφές πάλης», στην ουσία μία μορφή πάλης είναι αυτή
που «προωθείται» και «διαφημίζεται», η κατάληψη. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να
αποτελεί μία μορφή αντίδρασης των μαθητών, η δημιουργία μαθητικών
επιτροπών σε συνεργασία με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων για την
σχετική προβολή και γνωστοποίηση των απόψεων και των προβλημάτων που
αντιμετωπίζουν στους αρμόδιους φορείς. Οι εν λόγω καταλήψεις εκφράζουν
συγκεκριμένες πολιτικές ιδεολογίες, οι οποίες πιστεύουν ότι μπορούν να
επωφεληθούν πολιτικά από μία γενικευμένη αναστάτωση. Είναι οξύμωρο, πάντως, ότι
πολλοί από αυτούς που είναι υπέρμαχοι των καταλήψεων και κάνουν λόγο για
«μαθητικό κίνημα», στις χώρες όπου επικρατούσε (ή επικρατεί) η πολιτική τους
ιδεολογία δεν επιτρεπόταν (ούτε επιτρέπεται) κανένα «κίνημα» ούτε ανηλίκων ούτε
ενηλίκων.
Ως ΔΑΚΕ Ζακύνθου δηλώνουμε ότι η επιθετική ρητορική και ο
ακραίος πολιτικός λόγος δεν μας εκφράζει. Όταν χρησιμοποιείται μέρος της
μαθητικής κοινότητας ως μέσο πολιτικής αντίδρασης, τότε δυστυχώς, υποβαθμίζεται
η εκπαιδευτική διαδικασία σε πεδίο πολιτικών αντιπαραθέσεων και συμφερόντων. Η
αντιμετώπιση των προβλημάτων της εκπαίδευσης απαιτεί υπευθυνότητα και στην
παρούσα συγκυρία ψυχραιμία. Στοιχεία που κρίνουμε ότι απουσιάζουν από το
κείμενο της ΟΛΜΕ.
ΔΑΚΕ
ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΖΑΚΥΝΘΟΥ 27/9/2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου