Σάββατο 20 Μαρτίου 2021

ΤΥΡΡΗΝΟΙ

ΤΥΡΡΗΝΟΙ : ΑΝΑΦΟΡΑ ΟΜΗΡΟΥ-ΗΡΟΔΟΤΟΥ-ΘΟΥΚΙΔΙΔΗ- ΣΟΦΟΚΛΗ – ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ – ΠΛΑΤΩΝΑ & ΑΛΛΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΣΤΟΥΣ ΤΥΡΡΗΝΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΥΡΙΣΣΑ (ΝΥΝ ΚΟΖΑΝΗΣ)



Σταύρου Π. Καπλάνογλου

Στην προηγούμενη δημοσίευση μας, δώσαμε στοιχεία για τις αναφορές που υπάρχουν σε κάποιες εγκυκλοπαίδειες και λεξικά,για του Τυρρηνούς και την Τυρρηνία, όπου και διαπιστώσαμε ότι οι απόψεις διίστανται.
Υπάρχουν αναφορές για την παρουσία τους, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ιταλία, μάλιστα η σχετική αναφορά,για την Ελλάδα, τους τοποθετεί στη Δυτική Μακεδονία, ενώ στην Ιταλία, η παρουσία τους εντοπίζεται στην Κεντρική Ιταλία.
Εκεί, γίνονται γνωστοί ως Ετρούσκοι ήΤούσκοι ή Ράσσινες ή Τυρρηνοί την τελευταία όμως ονομασία μόνον χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες γι' αυτούς .
Με αυτό το κείμενο, θα δώσουμε στοιχεία για τις απόψεις και τις αναφορές αρχαίων ιστορικών και φιλοσόφων, γι' αυτό ίδιο θέμα, έχοντας, προηγουμένως,αναφερθεί πως είχαν γίνει γνωστοί οι Τυρρηνοί, σε διάφορες Ελληνικές διαλέκτους.
Στην Αττική διάλεκτο-η οποία είναι και η πιο γνωστή, από τις αρχαίες Ελληνικές διαλέκτους- αναφερόταν ως Τυρρηνοί- Turrhēnoi.
Στην Ιωνική διάλεκτο-η χρήση της οποίας εντοπιζόταν, κυρίως στο κεντρικό τμήμα των παραλίων της Μικράς Ασίας( Ιωνία), ονομάζονταν Τυρσηνοί-- Tursēnoi.
Στη Δωρική διάλεκτο,που ανήκε και χρησιμοποιείτο από τους Δωριείς, ονομαζόταν Τυρσανοί – Tursānoi.
Γενικά, θα μπορούσαμε να πούμε, ότι από πολλούς Έλληνες συγγραφείς και ερευνητές, θεωρείται ότι οι Τυρρηνοί ήταν ένα πανάρχαιο προελληνικό φύλο,εντοπιζόμενο σε διάφορες περιοχές γύρω από την ανατολική Μεσόγειο και στο Αιγαίο, ιδιαίτερα στην Λήμνο, οι οποίοι μαζί με τους Λέλεγες, τους Έκτηνες, τους Κυλικράνες τους Κάρες και κάποιους άλλους αποτελούσαν το Mεσογειακό υπόστρωμα των Προελλήνων.
Ακολουθούν κάποιες από τις απόψεις μερικών αξιόλογων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων:
ΟΜΗΡΟΣ
Ο Όμηρος μιλά,έμμεσα για τους Τυρρηνούς, στην Ιλιάδα,αναφερόμενος στους Τυρρηνούς πειρατές,που είχαν απαγάγει το Διόνυσο και αυτός,για να τους τιμωρήσει τους μετέτρεψε σε δελφίνια.
ΗΡΟΔΟΤΟΣ:
Συνέδεε το όνομα,γενικά, με τους Πελασγούς και, μάλιστα,με τα μέρη της Κρεστώνιας, ( Η Κρεστονία ήταν μια αρχαία περιοχή δυτικά της Θεσσαλονίκης (αρχ.Μυγδονία ) ) περιοχής της Θράκης, τους οποίους παρουσιάζει ως γείτονες των Πελασγών.
Σε άλλη περίπτωση τους αναφέρει ως κατοίκους της Λυδίας, οι οποίοι λόγω λιμού αναγκάσθηκαν να μεταναστεύσουν από την Μ. Ασία στην Ιταλία, με επικεφαλής τους, τον Τυρσηνό, τον γιο του βασιλιάτων Λυδών Άτυ, από τον οποίο ονομάσθηκε η νέα χώρα Τυρσηνία.
ΘΟΥΚΙΔΙΔΗΣ:
Ο Θουκυδίδης αναφέρειότι, μαζί με τους Πελασγούς, υπήρξαν συνεργάτες των πειρατών της Λήμνου [ Εξέταση του dna των Λιμνίων συμπίπτει με το αντίστοιχο dna κατοίκων της περιοχής της Ετρουρίας(Δυτικά της Φλωρεντίας )] και ένας από τους προ-ελληνικούς πληθυσμούς της Αττικής .
Ακόμη, υποστηρίζειότι, υπήρχαν στην Χαλκιδική πολλές πόλεις ( στην Χερσόνησο του Αγίου όρους ήταν: Άθως,Δίον, Όλόφυξος, Άκρόθωον, Θύσσος, Κλεωναίκ.α.. ) που κατοικούνται από διάφορους λαούς δίγλωσσους, που ήταν, κυρίως,απόγονοι των Πελασγών Τυρρηνών, που κάποτε ζούσαν στη Λήμνο και την Αθήνα
Γράφει ακόμα σε σχέση με την εκστρατεία εναντίον της Αμφίπολης, ο Θουκυδίδης αναφέρει ότι αρκετοί οικισμοί στο ακρωτήριο της Ακτής (Αθως) φιλοξενούσαν. μικτές βαρβαρικές φυλές που μιλάνε τις δύο γλώσσες.
Υπάρχει επίσης ένας μικρό αριθμός Χαλκιδέων αλλά ο μεγαλύτερος αριθμός είναι οι Τυρρηνό-Πελασγοί κάποτε εγκαταστάθηκαν στη Λήμνο και την Αθήνα, και υπαρχουν,Βισάλτες,, Κρεστωνοί και οι Έωνες. .(Θουκυδίδη.Ιστορία του Πελοποννησιακού πολέμου,4.109.4..) .
ΑΙΣΧΥΛΟΣ-ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ:
Γράφουν για τη μορφή και τον ήχο της σάλπιγγας (που θεωρείται εφεύρεση των Τυρρηνών).
Ο Πολυδεύκης γράφει ότι έμοιαζε κάπως με ανάποδη σύριγγα, φτιαγμένη από χαλκό( χαλκόδετος ) και ότι ήταν ανοιχτή στο κάτω άκρο.
Ο Αισχύλος αναφέρει ότι ο τόνος της σάλπιγγας ήταν οξύς, ενώ στις Ευμενίδες την αποκαλεί Τυρρηνική σάλπιγγα.
ΕΛΛΑΝΙΚΟΣ:
Ο Διονύσιοςτης Αλικαρνασσού, στα γραπτά του, μας πληροφορεί ότι ο Ελλάνικος υποστήριζε ότι στη γενέτειρα του, τη Λέσβο δημιουργήθηκε πόλη Τυρρηνική ( Η αναφορά του Ελλάνικου είναι για την Μήθυμνα )
ΣΟΦΟΚΛΗΣ:
Ο Σοφοκλής προσδιόριζε τους Πελασγούς της Αργολίδας, ως Τυρρηνούς. Σε έργο του αναφέρει σχετικά:“ο γιος του πατέρα των πηγών, ο Ωκεανός,σε μεγάλο βαθμό κυβερνήτης στη γη του Άργους και των λόφων της Ήρας και των Τυρρηνών Πελασγών”
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ:
Στα Πολιτικά, σε ένα σημείο αναφέρει ότι οι ''Τυρρηνοί και οι Καρχηδόνιοι και πάντες όσοι συνδέονται δια μεταξύ των συμβάσεων''.
ΠΛΑΤΩΝΑΣ:
Ο Πλάτωνας ισχυρίζεται στα γραφόμενα του ότι: “γνωρίζει στις τελετές και τις θυσίες που ειπώθηκαν στη Δωδώνη εισάγονται από την Ετρουρία(Τυρρηνία)”.
ΦΙΛΟΧΟΡΟΣ:
Γράφει για τους Τυρρηνούς ότι πολλοί από αυτούς που είχαν ζήσει για ένα σύντομο χρονικό διάστημα στην Αθήνα .[ Στην Ακρόπολη των Αθηνών υπάρχει τμήμα του πρώτου τείχους που την περιβάλει (κτίσθηκε πριν από το1200 π.Χ.) που αποκαλείται’’ Τυρρηνικόν’’] σκοτώθηκαν από τους Αθηναίους, ενώ άλλοι έφυγαν και πήγαν να ζήσουν στη Λήμνο και την Ίμβρο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι αν εξαιρέσει τον Πλάτωνα που θεωρεί ότι η Τυρρηνοί (Ετρούσκοι ) ήταν αυτοί που διέδωσαν τις τελετές και τις θυσίες στους Έλληνες της Δωδώνης ,οι άλλοι ιστορικοί δέχονται την ύπαρξη των Τυρρηνών μέσα στον Ελληνικό χώρο .
Υ.Γ. Παράλληλα με το κείμενο της δημοσίευσης δίνουμε κάποιες φωτογραφίες που συνοδεύονται από αναφορές των προαναφερόμενων ιστορικών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου