Τρίτη 23 Ιουλίου 2019

Ξεμπλοκάρουν τα 355 εκατ. για το έργο Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής

Ξεμπλοκάρουν τα 355 εκατ. για το έργο Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-ΑττικήςΤου Γιώργου Φιντικάκη

Προσπάθεια να ξεμπλοκάρουν τo ταχύτερο δυνατό τα 355 εκατ. ευρω της κοινοτικ












Του Γιώργου Φιντικάκη

Προσπάθεια να ξεμπλοκάρουν τo ταχύτερο δυνατό τα 355 εκατ. ευρω της κοινοτικής χορηγίας για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης και Αττικής και να μην επιβαρυνθούν με το επιπλέον κόστος οι Έλληνες καταναλωτές, καταβάλει η ελληνική πλευρά.
Το μήνυμα αυτό στέλνει η χθεσινή δέσμευση Χατζηδάκη ότι η ολοκλήρωση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών, ιδίως της Κρήτης, θα υλοποιηθεί το ταχύτερο δυνατόν, με τον προσφορότερο τρόπο, κι ενώ οι πληροφορίες μιλούν για επικείμενο ταξίδι του υπουργού Ενέργειας προσεχώς στην Κύπρο, προκειμένου να συναντηθεί με τον ομόλογό του Γ.Λακκοτρύπη, μετά τις πρώτες συζητήσεις που είχαν στο συνέδριο του Economist.

Επί μήνες, η προηγούμενη κυβέρνηση και η διοίκηση του κινεζικών συμφερόντων ΑΔΜΗΕ, έκαναν με τις κινήσεις τους ό,τι μπορούσαν για να τινάξουν στον αέρα τη διασυνοριακή ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ.Έργο που η Ε.Ε. έχει εντάξει από το 2013 στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) και αποτελεί παράλληλα πυλώνα της στρατηγικής ενεργειακής συνεργασίας Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Παρ' όλα αυτά, οι ενέργειες της προηγούμενης κυβέρνησης όχι μόνο έχουν βάλει σε δικαστικές περιπέτειες τη μείζονος σημασίας για την ελληνική οικονομία διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, οδηγώντας την σε νέες καθυστερήσεις, αλλά και έχουν προκαλέσει την δυσαρέσκεια της Λευκωσίας, με ενδεικτική την επιστολή Λακκοτρύπη στον πρώην υπ. Ενέργειας Γ.Σταθάκη όπου τον προειδοποιούσε ότι η Κύπρος παραμένει έτσι, η μοναδική ενεργειακά απομονωμένη χώρα στην Ευρώπη.
Πόσο μας έχει κοστίσει η εμμονή 
Το πιο χαρακτηριστικό ωστόσο κρούσμα είναι αυτό που συνέβη προεκλογικά, όταν δέκα ημέρες πριν τις εκλογές, η προηγούμενη κυβέρνηση γύρισε την "πλάτη" σε χορηγία ύψους 355 εκατ. ευρώ από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF) για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής, επιβαρύνοντας με το αντίστοιχο ποσό τους Έλληνες καταναλωτές.
Κοινό μυστικό στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ είναι ότι πίσω από την μέχρι τώρα εμμονή της ελληνικής πλευράς να γίνει το έργο με εθνικά κονδύλια από την "Αριάδνη", την θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, του οποίου το 24% ανήκει στην κινεζική State Grid, βρίσκονται κινεζικά ενεργειακά συμφέροντα. Τα τελευταία ενδιαφέρονται να αναλάβουν το γιγάντιο αυτό έργο, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2 δισ ευρώ, καθώς όποιος κατασκευάσει το τμήμα Κρήτη-Αττική, θα έχει στην ουσία προβάδισμα και για τα υπόλοιπα τμήματα της διασύνδεσης. Κι αυτό για τον απλούστατο λόγο ότι τα διάφορα τμήματα του έργου ως προς τις προδιαγραφές της τεχνολογίας και των υλικών, θα πρέπει να είναι μεταξύ τους απολύτως συμβατά.
Σύμφωνα με την κυπριακών συμφερόντων κοινοπραξία Euroasia Interconnector, που αποτελεί τον επίσημο φορέα υλοποίησης του έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) Κρήτη - Κύπρος - Αττική, οι ενέργειες της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Ενέργειας να προχωρήσει το έργο ως εθνικό, θα επιβαρύνει τους Ελληνες καταναλωτές με επιπλέον 500 εκατ. ευρω.
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα
Μπροστά σε αυτές τις συνθήκες, η νέα κυβέρνηση επανεξετάζει όλα τα δεδομένα, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι θα κάνει ό,τι μπορεί, προκειμένου να εξευρεθεί η βέλτιστη δυνατή λύση, ώστε να μην χαθούν τα κοινοτικά κονδύλια.
Στη λογική αυτή, το θέμα θα τεθεί οπωσδήποτε στις προσεχείς επαφές του υπ. Ενέργειας με τον Κύπριο ομολόγο του, κι όλα αυτά ενώ μετρά αντίστροφα ο χρόνος προκειμένου η Ελλάδα να ανακοινώσει στην Κομισιόν την επίσημη θέση της χώρας επί του έργου. Η ελληνική πλευρά θα πρέπει να ξεκαθαρίσει εάν αυτή στηρίζει, για τον υπό κατάρτιση νέο κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI), το συνολικό έργο Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ ή μόνον το μέρος του από Κρήτη προς Κύπρο και Ισραήλ. Η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΕΝ είχε ενημερώσει την Κομισιόν ότι στηρίζει τη δεύτερη εκδοχή, προκαλώντας επιστολές σε οξύ ύφος από τον πρώην επίτροπο Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέντε.
Ένα πάντως βήμα παραπέρα προς την κατεύθυνση να προχωρήσει το έργο Ισραήλ-Κυπρου-Κρήτης-Αττικής συνιστά η ανταπόκριση που δείχνουν μεγάλα διεθνή ονόματα προκειμένου να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό κατασκευής του συγκεκριμένου υποθαλάσσιου καλωδίου. Σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της Εurasia, ο διαγωνισμός κατασκευής του υποβρυχίου καλωδίου και των σταθμών μετατροπής HVDC, βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένονται οι τελικές προσφορές από όλους του επιλεχθέντες ενδιαφερόμενους. Στόχος είναι η υλοποίηση του έργου εντός του 2022 για την διασύνδεση Κρήτης‐Αττικής και το 2023 για τη διασύνδεση Κρήτης‐Κύπρου, σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σημειωτέον ότι ένας εκ των κορυφαίων διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς στην Ευρώπη, η βελγική Elia Grid International, σύναψε πρόσφατα συμφωνία με την Eurasia ως στρατηγικός σύμβουλος για το έργο, γυρνώντας την πλάτη σε αντίστοιχη προσφορά που του υπεβλήθη από τον ΑΔΜΗΕ.
liberal

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου