Πέμπτη 12 Μαρτίου 2020

Στρατιωτική δύναμη Ελλάδας - Τουρκίας 2020: Σύγκριση των ενόπλων δυνάμεων [ΠΙΝΑΚΕΣ]



Στρατιωτική δύναμη Ελλάδας - Τουρκίας 2020: Σύγκριση δυνάμεων του άτυπου Ψυχρού Πολέμου στην ανατολική μεσόγειο

Στρατιωτική δύναμη Ελλάδας - Τουρκίας 2020: Τα γεγονότα τους τελευταίους μήνες στην ανατολική Μεσόγειο μόνο ευχάριστα δεν είναι και όχι αποκλειστικά εξαιτίας της Τουρκικής προκλητικότητας. Η Τουρκία βρήκε χώρο να «παίξε» με την ειρήνη στην περιοχή κυρίως λόγω του κενού που άφησαν οι ανταγωνισμοί των μεγάλων δυνάμεων, όπως της Αμερικής που αποσύρεται από διάφορα μέτωπα της σαν αυτό της Συρίας και δευτερευόντως της Ρωσίας που καλύπτει το κενό, δίνοντας «υπεργολαβία» στην Τουρκία που δεν έχει «προβλήματα» εσωτερικών αντιδράσεων από τις συμπλοκές σε εμπόλεμες ζώνες.
Φυσικά αυτό που καίει περισσότερο την Ελλάδα τους τελευταίους μήνες, είναι οι απειλές της Τουρκίας για την ΑΟΖ και το προκλητικό μνημόνιο με την Λιβύη, πέρα των μακροχρόνιων παραβιάσεων και τέλος το προσφυγικό καθώς η Ελλάδα είναι πύλη εισόδου για όσους προσπαθούν να εισέλθουν την Ευρωπαϊκή ένωση.



Σωστά η ελληνική κυβέρνηση ενεργοποίησε όλα τα διπλωματικά μέσα για να αντιμετωπίσει και να ανακόψει την απειλητική πολιτική του Ερντογάν, όχι μόνον σε βάρος της Ελλάδας, αλλά και της ειρήνης σε όλη την ανατολική Μεσόγειο. Η πρώτη μεγάλη διπλωματική επιτυχία, ήρθε σε υψηλότατο επίπεδο από το προσωπικό τηλεφώνημα του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου προς τον Γ.Γ. του ΟΗΕ Γκουτέρες, μέσω της φιλίας που έχουν οι δυο άνδρες με τον Πρόεδρο της Πορτογαλίας Ντα Σόουζα, με την οποία η Ελλάδα κατάφερε να μπλοκάρει τις συντεταγμένες που είχε αποστείλει η Τουρκία στον οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών με υπογραφή του Ταγιπ Ερντογάν. Ακολούθησαν τα τηλεφωνήματα προς το Βερολίνο σε επίπεδο πρωθυπουργού, τα οποία δεν ευοδώθηκαν και η διπλωματική κίνηση του ΥΠΕΞ Νίκου Δένδια να καλέσει στην Ελλάδα τον στρατηγό Χάφταρ, το οποίο προκάλεσε και την αντίδραση του Ερντογάν, πετυχαίνοντας το σκοπό της .

Το κλίμα πάντως είναι τεταμένο και το μόνο που μπορεί να εμποδίσει τον Ερντογαν στην προκλητική πολιτική του και από την κλιμάκωσή της είναι η αποτρεπτική ισχύς των Ενόπλων δυνάμεων και η αποφασιστικότητα να απαντήσει η Ελλάδα.
Ποια όμως είναι η εικόνα των ένοπλων δυνάμεων και σε αριθμούς αλλά και ποιοτικά χαρακτηριστικά; Γιατί μπορεί σε απόλυτους αριθμούς να υπερέχει η Τουρκία, σε οικονομικά μεγέθη να μας έχει φτάσει η γείτονα χώρα, αλλά σε ποιότητα προσωπικού και ιδίως μετά το πραξικόπημα κατά του Ερντογάν να στερείται ηγετών, αν κι έχει εμπειροπόλεμα στελέχη από τις διάφορες ζώνες πυρός, με τους Κούρδους στην ανατολική Τουρκία και πρόσφατα στην Βόρεια Συρία.
Πάντως τα μνημόνια ήταν καταστροφικά για την Ελλάδα και την άμυνα της χώρας, τόσο σε υλικό όσο και σε στελέχη, αλλά και σε βάθος χρόνου η κατάσταση θα χειροτερέψει λόγω της δημογραφικής κατάρρευσης που παρατηρείται μετά το 2010  και η οποία θα αρχίσει να γίνεται εμφανής την επόμενη δεκαετία. Ως προς τα οικονομικά, τα περιέγραψε αναλυτικά ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος στην Βουλή κατά την ψήφιση του Προϋπολογισμού.

Με εντολή της τρόικας, οι απόφοιτοι των παραγωγικών σχολών (ΣΣΕ, Ικάρων, Δοκίμων) μειώθηκαν κατά 50% και την δεκαετία 2009-2019, μειώθηκαν οι δαπάνες της διοικητικής μέριμνας (καύσιμα, ανταλλακτικά, συντήρηση) κατά 1 δις ευρώ ήτοι 63% και τα εξοπλιστικά κατά το αστρονομικό 80% δηλαδή 1,70 δις ευρώ, κάτι που σε άλλη χώρα θα είχε καταστρέψει τις ένοπλες δυνάμεις. Παρά όλα αυτά η Ελλάδα διατηρεί το αξιόμαχο σε υψηλό επίπεδο, από τις περισσότερες χώρες του ΝΑΤΟ, χάρη στην αυταπάρνηση και τις θυσίες του ένστολου δυναμικού 
Αντίθετα με την Ελλάδα, η Τουρκία ξεκίνησε ξέφρενους εξοπλισμούς ενώ στην χώρα μας η αμυντική βιομηχανία, με αποκλειστική ευθύνη των πολιτικών ηγεσιών, ξέπεσε σε γενική ανυποληψία και έτσι παρά του ότι υπάρχουν υποδομές, επιστημονικό προσωπικό και μηχανικοί με εμπειρία που έγιναν δυσεύρετοι στο εξωτερικό και συμβόλαια με εξαγωγές σε ξένους στρατούς, εδώ να συζητούν πως θα κλείσουν το ένα μετά το άλλο τα εργοστάσια. Έτσι έχουμε φτάσει η Τουρκία να έχει ναυπηγία και η ποντοπόρος Ελλάδα να ξεπουλάει και τις δεξαμενές.

Το προσωπικό

Όπως ήδη επισημάναμε δεν είναι όλα τόσο απόλυτα, αλλιώς οι πόλεμοι θα κερδίζονταν στα χαρτιά. Μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα κατά του Ερντογάν, ο Τούρκος πρόεδρος ξεκίνησε εκκαθαρίσεις το στράτευμα από τους πιο υψηλόβαθμους, έως απλούς στρατιώτες που θεωρούσε Γκιουλιενιστές, οι οποίοι όμως ήταν και οι πιο μορφωμένοι και καταρτισμένοι με αποτέλεσμα να καταρρεύσει το επίπεδο σε όλα τα όπλα. Ιδίως η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία Türk Hava Kuvvetleri (THK), όπου η εκπαίδευση των πιλότων είναι μακροχρόνια επειδή, έχει αναγκαστεί να φέρει πιλότους από την πολιτική αεροπορία αλλά και ρίξει στον "ψυχρό πόλεμο" του Αιγαίου πιλότους χωρίς πείρα κάτι που όπως πολλοί αναλυτές σχολίασαν είναι επικίνδυνο να προκαλέσουν ατύχημα. Στην Ελληνική πολεμική αεροπορία είναι κάπως καλύτερα τα πράγματα ως προς το επίπεδο καθώς τα στελέχη της θεωρούνται από τα κορυφαία σε όλη την συμμαχία, ωστόσο δεν έμεινε αλώβητη. Η κρίση μείωσε τις ώρες πτήσεις, με αποτέλεσμα πολλοί δυσαρεστημένοι πιλότοι, να παραιτηθούν, ακόμη και πληρώνοντας την πρόωρη αποχώρησή τους, ώστε να εργαστούν στο εξωτερικό, όπου είναι δυσεύρετοι λόγω του υψηλότατου επιπέδου τους, βρίσκοντας εργασία ακόμη κι ως εκπαιδευτές σε ξένες πολεμικές αεροπορίες σε χώρες του Κόλπου. Όπως δημοσίευσε και η Real News, από την φυγή ιπταμένων, παραιτήσεις-συνταξιοδοτήσεις είναι σαν να μην λειτούργησε η Σχολή Ικάρων για δυο χρόνια.
Πληθυσμιακά η Ελλάδα, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, καταγράφει φθίνουσα πορεία λόγω των μνημονίων από το 2010, είναι στα 10,7εκ με ένοπλο προσωπικό περίπου στις 180,000, εφέδρους 280,000. Η σύγκριση είναι αμείλικτη δυστυχώς με την Τουρκία να έχει φτάσει τα 80εκ, πόλιτες, όχι όμως ομοιογενείς εθνολογικά, με οροφή ενόπλων δυνάμεων στις 410,000 και 180.000 εφέδρους.
Στρατός Ξηράς
Στην Ελλάδα υπηρετούν 1.353 άρματα μάχης διαφόρων τύπων με αιχμή του δόρατος τα γερμανικά 353 Leopard 2 HELL με πυροβόλο 120 χιλ. και   βάρος 62,3 τόνους ακολουθούν τα προηγούμενης γενεάς επίσης γερμανικά Leopard 1A5, τα αμερικάνικα M48A5 MOLF και ελάχιστα ακόμη M60A3.  Σε επίπεδο TOMΠ και ΤΟΜΑ οι μηχανοκίνητες μονάδες στηρίζονται ακόμη στα ερπυστιοφόρα M113, στα Leonidas, M901 ITV και BMP-1, και τροχοφόρα VBL και Hummer, επίσης σε λίγους αριθμούς για να κάνουν την διαφορά.
Από μεταγωγικά ελικόπτερα η Ελλάδα έχει ακόμη τα γερασμένα UH-1 Huey, τα οποία μαζί με τα ΤΟΜΠ και ΤΟΜΑ δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα πιθανότητα αντικατάστασης τους. Στα μεταγωγικά Chinook CH-47 η κατάσταση είναι κάπως καλύτερη καθώς προστέθηκαν νεώτερες μονάδες τα προηγούμενα χρόνια, ενώ δυστυχώς το πρόγραμμα NH-90 που θα έδινε τρομερές δυνατότητες εκσυγχρονισμού έχει βαλτώσει για πολιτικούς λόγους. Σε επιθετικά ελικόπτερα υπάρχει ποιοτική υπεροχή με τα γνωστά Apache, αν και λίγα σε αριθμό, ενώ θα δόθηκε προσωρινή, αλλά όχι αμελητέα αριθμητικά ανάσα με την εισαγωγή των OH-58D Kiowa Warrior με τις αναγνωρισμένες επιθετικές ικανότητες ως tank-killers. 

Η Τουρκία διαθέτει συνολικά 2.180 άρματα εκ των οποίων 320 Leopard 2A41, λίγο παλαιότερο μοντέλο από τα δικά μας, τα οποία της είχε πουλήσει η Γερμανία σαν απάντηση στα Ελληνικά Leo-2, ενώ υπολογίσιμη είναι και δύναμη των M60T με το πυροβόλο των 120 mm. Σημειωτέον ότι πρόγραμμα τουρκικού μέσου άρματος ALTAY, αν και συναντά πολλά προβλήματα, η γείτονα χώρα επιμένει στην εξέλιξη του και δεν θα είναι έκπληξη ότι κάποια στιγμή θα ευοδωθούν οι προσπάθειες , όπως και σε άλλα προγράμματα που είχαν βάλει σαν στόχο. 
Απο επιθετικά ελικόπτερα, ο Τουρκικός στρατός αποτελείται από Super Cobra και ήδη έχουν παραληφθεί τα πρώτα εγχώριας κατασκευής T-129. Απο μεταγωγικά έχουν ικανούς αριθμούς των πιο σύγχρονων S-70A Blackhawk καθώς και AS53UL Cougar. 

Πολεμικό Ναυτικό
Το ΠΝ διαθέτει 13 φρεγάτες, 4 τύπου ΜΕΚΟ - HN200 και 9 τύπου S,  12 + 2 πυραυλακάτους, 11 υποβρύχια εκ των οποίων 4 κλάσης 214 με σύστημα πρόωσης ανεξάρτητης του αέρα, μαζί με το ένα από τα κλάσης 209 το οποίο εκσυγχρονίστηκε προσφάτως, 10 κανονιοφόρους, 6 παράκτια περιπολικά, 5 αρματαγωγά κι άλλα σκάφη. Η κατάσταση του στόλου είναι ικανοποιητική, απλώς και μόνο λόγω της εκπαίδευσης και της ναυτοσύνης των Ελλήνων, αλλά έχει φτάσει στα όρια του και πρέπει άμεσα να σχεδιαστούν τα προγράμματα εκσυγχρονισμού του. Οι φρεγάτες S έχουν πλέον ξεπεράσει κατά πολύ το όριο ζωής τους και μέχρι το 2030 θα έχουν αποσυρθεί γι αυτό χρειάζεται άμεσα να ξεκινήσουν οι διαδικασίες αντικατάστασής τους και μάλιστα με συμμετοχή της Ελληνικής βιομηχανίας, όπως κάνει και η Τουρκία ώστε να καταφέρει το ΠΝ να ακολουθήσει τις νέες εξελίξεις για να διατηρήσει την απαραίτητη ποιοτική διαφορά στο Αιγαίο. Τα μηνύματα από την Γαλλιά για παράδειγμα δεν είναι τόσο ευχάριστα για τις Belh@rra, όχι φυσικά για το εξαιρετικό πλοίο, αλλά γιατί οι Γάλλοι  μέχρι σήμερα δεν είναι διατεθειμένοι να μας δώσουν υποκασκευαστικό έργο και ισως το σκεφτούν αν αγοράσουμε 2+2. Σημειώνουμε ότι την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν είναι γνωστές λεπτομέρειες από την συνάντηση Μητσοτάκη-Μακρόν κάτι που ελπίζουμε να αλλάξει στο μέλλον, μαζί με την τιμή τους. Γιατί διαφορετικά θα αποκτήσουμε μόλις 2 δυο φρεγάτες, πολύ ακριβά, πολύ αργά, σε πολύ μικρό αριθμό. Δυστυχώς πιέσεις προς τον αμερικάνικο παράγοντα και σενάρια που διέρρευσαν από το ΥΠΕΘΑ το προηγούμενο διάστημα για Αντιτορπιλικά DDG Arleigh Burke έμειναν απλές φήμες
Η Τουρκία από την άλλη διαθέτει 12+6 υποβρύχια, με τα 6 τύπου 214 υπο κατασκευή, ενώ τρέχει και πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 4  τύπου 209/1400 και 2 τύπου 209/1200, από φρεγάτες έχει 16 , 8 τύπου O.H.Perry και υπόλοιπες τύπου MEKO 200ΤΝ, ενώ έχει μεγάλα προγράμματα ναυπήγησης εγχώριων σκαφών τα οποία κατάφερε να εξάγει μάλιστα με 4 κορβέτες να καταλήγουν Πακιστάν. Γι αυτό και, όπως γράψαμε παραπάνω, πρέπει να είναι εθνικός στόχος η συμμετοχή της Ελληνικής βιομηχανίας σε οποιαδήποτε μελλοντική παραγγελία, ιδιαίτερα όταν, όπως φαίνεται θα χρειαστούμε τουλάχιστον 10 νέα σκάφη πρώτης γράμμης τα επόμενα χρόνια, χωρίς να συνυπολογίζουμε και τα εθνικά οφέλη στην ανεργία, την τεχνογνωσία και  την μείωση του κόστους
Πολεμική αεροπορία
Η Πολεμική Αεροπορία διατηρεί την απόλυτη αεροπορική υπεροχή που απέκτησε με πολλές θυσίες και πολυετής προσπάθειες και όπως φαίνεται, μετά την ακύρωση πώλησης των F-35 θα την διατηρήσει και μετά την αναβάθμιση των 84 μαχητικών F-16 σε έκδοση Viper. Το ότι ο εκσυγχρονισμός τους μαζί με τα P-3 θα γίνει στην Ελλάδα, είναι πολύ θετικό και πρέπει να γίνει παράδειγμα και τα υπόλοιπα προγράμματα. Τα Ελληνικά F-35 δεν τα αναφέρουμε, γιατί από τις δηλώσεις, μέχρι να (αν) τα δούμε να απογειώνονται κάποιο αεροδρόμιο διασποράς στο Αιγαίο, έχουμε χρόνια μπροστά μας, Η Ελλάδα συνολικά διαθέτει 230 μαχητικά, κι εκτός από τα F-16, ποιοτική διαφορά κάνουν και τα Mirage 2000-5 με το μοναδικό σε δυνατότητες οπλοστάσιο που διαθέτουν όπως οι πύραυλοι αέρος επιφανείας Exoset και αέρος εδάφους Scalp-EG ενώ δεν είναι αμελητέα (αν προς απόσυρση) τα εκσυγχρονισμένα F-4E AUP με το ρανταρ του F-18 και την τεράστια μεταφορική ικανότητά τους σε οπλικό φορτίο 
Η Τουρκια διαθέτει 267 αεροσκάφη, με κύριο κορμό το F-16 και λιγότερα εκσυγχρονισμένα F-4E, αλλά το θετικό για την Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, είναι η τρομερές ελλείψεις προσωπικού και μάλιστα καλά εκπαιδευμένων πιλότων και μηχανικών γιατί μετά το πραξικόπημα ο Ερντογαν προχώρησε σε εκκαθαρίσεις που αποψίλωσαν το προσωπικό της Türk Hava Kuvvetleri.  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου