ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
[:Εβρ.11,24-26 και 32-40]
εικόνα από dogma.gr
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ
ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ
[Μέρος πρώτο:
υπομνηματισμός των εδαφίων Εβρ.11,24-26]
Έπειτα πάλι αναφέρει άλλο γνωστό στους
Εβραίους παράδειγμα και μάλλον ανώτερο από το προηγούμενο. Ποιο λοιπόν είναι
αυτό; «Πίστει Μωϋσῆς
μέγας γενόμενος ἠρνήσατο
λέγεσθαι υἱὸς
θυγατρὸς
Φαραώ(:εξαιτίας
της πίστεώς του ο Μωυσής, όταν μεγάλωσε και έγινε άνδρας, αρνήθηκε να
ονομάζεται βασιλόπουλο, γιος της κόρης του Φαραώ·),μᾶλλον
ἑλόμενος συγκακουχεῖσθαι
τῷ λαῷ
τοῦ Θεοῦ ἢ
πρόσκαιρον ἔχειν
ἁμαρτίας ἀπόλαυσιν(:θεώρησε καλύτερο και προτίμησε
να κακοπαθεί μαζί με τον λαό του Θεού, παρά να έχει τις πρόσκαιρες απολαύσεις
της αμαρτίας, να ζει δηλαδή άνετα και με τιμές ως Αιγύπτιος άρχοντας με τους
ειδωλολάτρες που καταπίεζαν τους Ισραηλίτες), μείζονα πλοῦτον
ἡγησάμενος τῶν
Αἰγύπτου θησαυρῶν
τὸν ὀνειδισμὸν
τοῦ Χριστοῦ·
ἀπέβλεπε γὰρ
εἰς τὴν
μισθαποδοσίαν(:Θεώρησε
μεγαλύτερο πλούτο από τους θησαυρούς και τα αγαθά της Αιγύπτου τις
περιφρονήσεις που έμοιαζαν με τον ονειδισμό και την περιφρόνηση που αργότερα θα
υπέμενε ο Χριστός.
Και αυτά όλα διότι
είχε καρφωμένα τα μάτια του στις ουράνιες ανταμοιβές)»[Εβρ.11,24-26].Σαν να τους έλεγε:
«κανείς από σας δεν άφησε ανάκτορα και
μάλιστα ανάκτορα λαμπρά, ούτε τέτοιους θησαυρούς, ούτε περιφρόνησε τον τίτλο
του υιού του βασιλιά, όπως έκανε ο Μωυσής». Και ότι δεν τα άφησε τυχαία, το
φανέρωσε λέγοντας: «ἠρνήσατο(:αρνήθηκε)»·
δηλαδή, τα μίσησε, τα αποστράφηκε·
εφόσον ο ουρανός ήταν μπροστά του, ήταν περιττό να θαυμάζει τα ανάκτορα της
Αιγύπτου.
Και πρόσεχε πόσο θαυμαστά το έθεσε ο Παύλος.
Δεν είπε «επειδή θεώρησε ως μεγαλύτερο
πλούτο από τους θησαυρούς της Αιγύπτου τον ουρανό και αυτά που υπάρχουν στους
ουρανούς»· αλλά τι; «μείζονα
πλοῦτον ἡγησάμενος
τῶν Αἰγύπτου
θησαυρῶν
τὸν ὀνειδισμὸν
τοῦ Χριστοῦ(:Θεώρησε μεγαλύτερο πλούτο από
τους θησαυρούς και τα αγαθά της Αιγύπτου τις περιφρονήσεις που έμοιαζαν με τον ονειδισμό
και την περιφρόνηση που αργότερα θα υπέμενε ο Χριστός)». Θεώρησε λοιπόν μεγαλύτερο πλούτο το να έχει «την περιφρόνηση του Χριστού»· διότι θεώρησε προτιμότερο το να περιφρονείται για
τον Χριστό παρά να Τον εγκαταλείψει·
έτσι και αυτό καθεαυτό ήταν μισθός. «Μᾶλλον»,
λέγει, «ἑλόμενος
συγκακουχεῖσθαι
τῷ λαῷ
τοῦ Θεοῦ(:προτίμησε να κακοπαθεί μαζί με
τον λαό του Θεού)».
«Εσείς δηλαδή υποφέρετε χάριν του εαυτού
σας, ενώ εκείνος προτίμησε να υποφέρει χάριν των άλλων. Και με
τη θέλησή του ριψοκινδύνευσε τόσο πολύ, ενώ μπορούσε να ζει με ευσέβεια και να απολαμβάνει τα αγαθά)». «ἢ
πρόσκαιρον ἔχειν
ἁμαρτίας ἀπόλαυσιν(:παρά να έχει προσωρινή απόλαυση αμαρτίας)», λέγει. «Αμαρτία» είπε το ότι δεν θέλησε ως τότε να συμπάσχει με τους άλλους· «αυτό, λέγει, «ο Μωυσής το θεώρησε αμαρτία». Εάν λοιπόν εκείνος θεώρησε αμαρτία το
να μην κακοπαθεί πρόθυμα μαζί με τους
άλλους, άρα είναι μεγάλο αγαθό η
κακοπάθεια, στην οποία υπέβαλε τον εαυτό του, αφού απομακρύνθηκε από τα
ανάκτορα. Και αυτά τα έκανε, επειδή προέβλεπε κάποια μεγάλα αγαθά·
γι’ αυτό και έτσι μίλησε.
«Μείζονα πλοῦτον
ἡγησάμενος τῶν
Αἰγύπτου θησαυρῶν
τὸν ὀνειδισμὸν
τοῦ Χριστοῦ (:θεώρησε μεγαλύτερο πλούτο από
τους θησαυρούς και τα αγαθά της Αιγύπτου τις περιφρονήσεις που έμοιαζαν με τον
ονειδισμό και την περιφρόνηση που αργότερα θα υπέμενε ο Χριστός)»[Εβρ.11,26].Τι
σημαίνει «τὸν
ὀνειδισμὸν
τοῦ Χριστοῦ»; Δηλαδή «το να περιφρονείται γι’ αυτά που
περιφρονείστε και εσείς», την περιφρόνηση που υπέμεινε ο Χριστός·
ή ότι «για τον Χριστό υπέμεινε, όταν τον
περιγελούσαν για την πέτρα, από την οποία έβγαλε νερό»·
«ἡ δὲ
πέτρα(:και η
πέτρα)», λέγει, «ἦν
ὁ Χριστός(:ήταν ο Χριστός)»[Α΄Κορ. 10,4]·[βλ.
Έξ.17,1-6: «Καὶ ἀπῇρε
πᾶσα συναγωγὴ
υἱῶν Ἰσραὴλ
ἐκ τῆς
ἐρήμου Σὶν
κατὰ παρεμβολὰς
αὐτῶν
διά ῥήματος Κυρίου καὶ
παρενεβάλοσαν ἐν
Ῥαφιδείν· οὐκ
ἦν δὲ ὕδωρ
τῷ λαῷ
πιεῖν. καὶ ἐλοιδορεῖτο
ὁ λαὸς
πρὸς Μωυσῆν
λέγοντες· δὸς
ἡμῖν
ὕδωρ, ἵνα
πίωμεν. καὶ
εἶπεν αὐτοῖς
Μωυσῆς· τί λοιδορεῖσθέ
μοι, καὶ
τί πειράζετε Κύριον; ἐδίψησε
δὲ ἐκεῖ ὁ
λαὸς ὕδατι,
καὶ διεγόγγυζεν ἐκεῖ ὁ
λαὸς πρὸς
Μωυσῆν λέγοντες· ἱνατί
τοῦτο; ἀνεβίβασας
ἡμᾶς
ἐξ Αἰγύπτου
ἀποκτεῖναι
ἡμᾶς
καὶ τὰ
τέκνα ἡμῶν
καὶ τὰ
κτήνη τῷ
δίψει; ἐβόησε
δὲ Μωυσῆς
πρὸς Κύριον λέγων· τί ποιήσω τῷ
λαῷ τούτῳ;
ἔτι μικρὸν
καὶ καταλιθοβολήσουσί με. καὶ
εἶπε Κύριος πρὸς
Μωυσῆν· προπορεύου τοῦ
λαοῦ τούτου, λαβὲ
δὲ σεαυτῷ ἀπὸ
τῶν πρεσβυτέρων τοῦ
λαοῦ· καὶ
τὴν ῥάβδον,
ἐν ᾗ ἐπάταξας
τὸν ποταμόν, λαβὲ ἐν
τῇ χειρί σου καὶ
πορεύσῃ. ὅδε
ἐγὼ ἕστηκα
ἐκεῖ
πρὸ τοῦ
σε ἐπὶ
τῆς πέτρας ἐν
Χωρήβ· καὶ
πατάξεις τὴν
πέτραν, καὶ ἐξελεύσεται
ἐξ αὐτῆς
ὕδωρ, καὶ
πίεται ὁ
λαός. ἐποίησε
δὲ Μωυσῆς
οὕτως ἐναντίον
τῶν υἱῶν
Ἰσραήλ. καὶ ἐπωνόμασε
τὸ ὄνομα
τοῦ τόπου ἐκείνου
Πειρασμὸς
καὶ Λοιδόρησις, διὰ
τὴν λοιδορίαν τῶν
υἱῶν Ἰσραὴλ
καὶ διὰ
τὸ πειράζειν Κύριον λέγοντας· εἰ ἔστι
Κύριος ἐν
ἡμῖν
ἢ οὔ;(:Όλο το πλήθος των Ισραηλιτών,
κατόπιν εντολής του Κυρίου, ξεκίνησαν από την έρημο Σιν κατά τμήματα και
κατασκήνωσαν στη Ραφιδείν. Εκεί όμως δεν υπήρχε νερό, για να πιει ο λαός. Και
οι Ισραηλίτες έβριζαν τον Μωυσή λέγοντας: ‘’Δώσε μας νερό να πιούμε!’’. Και
εκείνος τους απάντησε: ‘’Γιατί μιλάτε υβριστικά εναντίον μου; Και γιατί πειράζετε
τον Κύριο με την ελλιπή σας πίστη;’’·
δίψασε λοιπόν ο ισραηλιτικός λαός εκεί για νερό και γόγγυζαν εναντίον του Μωυσή
λέγοντας: ‘’γιατί μας το έκανες αυτό; Μας έβγαλες από την Αίγυπτο, για να
φονεύσεις εμάς και τα παιδιά μας και τα ζώα μας με τη φοβερή δίψα;». Με θερμή
προσευχή βόησε ο Μωυσής προς τον Θεό: ‘’Τι να κάνω, Κύριε, στον λαό αυτόν; Λίγο ακόμη και θα με λιθοβολήσουν με μανία’’.
Και είπε ο Κύριος προς τον Μωυσή:’’ Προχώρησε μπροστά από τον λαό αυτόν, πάρε
μαζί σου μερικούς από τους γεροντότερους του λαού· πάρε στα χέρια σου την ράβδο, με
την οποία χτύπησες τον Νείλο ποταμό, και προχώρησε. Εγώ λοιπόν θα έχω σταθεί εκεί πριν από εσένα στη γυμνή πέτρα του όρους Χωρήβ.
Χτύπησε την πέτρα και θα αναπηδήσει νερό
από αυτήν, για να πιει όλος ο λαός’’. Όπως είπε ο Θεός, έτσι έκανε ο Μωυσής ενώπιον των
Ισραηλιτών. Και έδωσε μάλιστα στον τόπο
εκείνον το όνομα «Πειρασμός και
Λοιδόρηση» εξαιτίας των ύβρεων του ισραηλιτικού λαού και διότι πίκραναν τον
Κύριο εκπειράζοντάς Τον απιστώντας με το να λένε:’’ Είναι άραγε ο Θεός μαζί μας
ή όχι;’’)».
Και πώς είναι «ονειδισμός του Χριστού»; Επειδή
απορρίπτουμε αυτά που παραλάβαμε από τους προγόνους, περιφρονούμαστε, επειδή προστρέχουμε
στον Θεό, κακοπαθούμε. Ήταν φυσικό και ο Μωυσής να περιφρονούνταν όταν
άκουσε «μήπως θέλεις να με φονεύσεις, με
τον τρόπο που φόνευσες χθες τον Αιγύπτιο;»[βλ. Έξ.2,11-15: «Ἐγένετο
δὲ ἐν
ταῖς ἡμέραις
ταῖς πολλαῖς
ἐκείναις μέγας γενόμενος Μωυσῆς,
ἐξῆλθε
πρὸς τοὺς
ἀδελφοὺς
αὐτοῦ
τοὺς υἱοὺς
Ἰσραήλ. κατανοήσας δὲ
τὸν πόνον αὐτῶν
ὁρᾷ ἄνθρωπον
Αἰγύπτιον τύπτοντά τινα Ἑβραῖον
τῶν ἑαυτοῦ ἀδελφῶν
τῶν υἱῶν
Ἰσραήλ· περιβλεψάμενος δὲ ὧδε
καὶ ὧδε
οὐχ ὁρᾷ
οὐδένα καὶ
πατάξας τὸν
Αἰγύπτιον, ἔκρυψεν
αὐτὸν
ἐν τῇ ἄμμῳ. ἐξελθὼν
δὲ τῇ ἡμέρᾳ
τῇ δευτέρᾳ ὁρᾷ
δύο ἄνδρας Ἑβραίους
διαπληκτιζομένους καὶ
λέγει τῷ ἀδικοῦντι·
διὰ τί σὺ
τύπτεις τὸν
πλησίον; ὁ
δὲ εἶπε·
τίς σε κατέστησεν ἄρχοντα
καὶ δικαστὴν
ἐφ᾿ ἡμῶν;
μὴ ἀνελεῖν
με σὺ θέλεις, ὃν
τρόπον ἀνεῖλες
χθὲς τὸν
Αἰγύπτιον; ἐφοβήθη
δὲ Μωυσῆς,
καὶ εἶπεν·
εἰ οὕτως
ἐμφανὲς
γέγονε τὸ ῥῆμα
τοῦτο;(:μετά την πάροδο αρκετού χρόνου
από τη στιγμή που τον βρήκε και τον περιέσωσε ως βρέφος και ανέλαβε την
ανατροφή του η κόρη του Φαραώ, όταν ο Μωυσής έγινε μέγας για τη σοφία και τη
δύναμή του, εξήλθε από τα αιγυπτιακά ανάκτορα και επισκέφθηκε τους ομοεθνείς
του, τους Ισραηλίτες. Ενώ παρακολουθούσε και έβλεπε την ταλαιπωρία και τη θλίψη
τους, είδε έναν Αιγύπτιο να χτυπά έναν Εβραίο,έναν από τους αδελφούς του, τους Ισραηλίτες.
Ο Μωυσής κοίταξε ολόγυρά του από εδώ και από εκεί, δεν είδε κανένα και αφού
χτύπησε θανάσιμα τον Αιγύπτιο τον φόνευσε και έκρυψε το πτώμα του στην άμμο.
Την άλλη μέρα εξήλθε πάλι το Μωυσής, είδε δύο Εβραίους να διαπληκτίζονται και
λέγει σε αυτόν που αδικούσε τον άλλο:’’ Γιατί εσύ χτυπάς τον πλησίον σου;’’.
Εκείνος του απάντησε με αναίδεια:’’ Ποιος σε όρισε άρχοντα και δικαστή σε μας;
Μήπως θέλεις να φονεύσεις και εμένα, όπως φόνευσες χθες τον Αιγύπτιο;’’)»].
Αυτό επίσης είναι «ὀνειδισμὸς
τοῦ Χριστοῦ»,
το να υποφέρει κανείς μέχρι τέλους και
μέχρι τελευταίας αναπνοής, όπως ακριβώς ο Χριστός ονειδιζόταν και άκουγε: «εἰ
υἱὸς εἶ
τοῦ Θεοῦ(:εάν
είσαι Υιός του Θεού)»[Ματθ.27,39-40:
«Οἱ
δὲ παραπορευόμενοι ἐβλασφήμουν
αὐτὸν
κινοῦντες τὰς
κεφαλὰς αὐτῶν,
καὶ
λέγοντες· ὁ
καταλύων τὸν
ναὸν καὶ ἐν
τρισὶν ἡμέραις
οἰκοδομῶν!
σῶσον σεαυτόν· εἰ
υἱὸς εἶ
τοῦ Θεοῦ,
κατάβηθι ἀπὸ
τοῦ σταυροῦ(:στο
μεταξύ εκείνοι που περνούσαν κοντά από τον σταυρό, Τον έβριζαν και κουνούσαν με
περιφρόνηση και κακία τα κεφάλια τους και έλεγαν: ‘’Εσύ που θα γκρέμιζες το ναό
και σε τρεις ημέρες θα τον ξαναέκτιζες, σώσε
τώρα τον εαυτό σου. Εάν είσαι υιός του Θεού, κατέβα από τον σταυρό’’)»]· και τα άκουγε από εκείνους για τους οποίους
σταυρωνόταν, από τους ίδιους τους ομοεθνείς Του.
Αυτός είναι ονειδισμός του Χριστού, όταν κάποιος περιφρονείται από τους δικούς
του, όταν κάποιος περιφρονείται από εκείνους που ευεργετεί· διότι και
Εκείνος τα έπαθε αυτά που εκείνους που ευεργέτησε. Εδώ ο Παύλος ανύψωσε τους
Εβραίους προς τους οποίους απευθυνόταν με τη συγκεκριμένη επιστολή, δείχνοντας
ότι και ο Χριστός τα ίδια έπαθε και ο Μωυσής, δύο πρόσωπα δηλαδή ένδοξα. Ώστε ο ονειδισμός αυτός είναι μάλλον του
Χριστού παρά του Μωυσή, επειδή έπαθε από τους δικούς Του τέτοια. Όμως ούτε ο Μωυσής έπαθε κάτι, ούτε ο
Χριστός δεν έστειλε κεραυνούς προς τιμωρία τους, αλλά περιφρονούνταν και τα
υπέμενε όλα, παρά το ότι εκείνοι κουνούσαν περιπαικτικά τα κεφάλια τους.
Επειδή λοιπόν ήταν φυσικό τέτοια να ακούνε και αυτοί και να επιθυμούν την
ανταπόδοση λέγει ότι και ο Χριστός και ο
Μωυσής τέτοια υπέφεραν. Άρα λοιπόν η
άνεση είναι της αμαρτίας, ενώ η περιφρόνηση του Χριστού. Τι λοιπόν θέλεις; Τον ονειδισμό του Χριστού
ή την άνεση;
[Συνεχίζεται]
ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ,
επιμέλεια
κειμένου: Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος
ΠΗΓΕΣ:
·
https://greekdownloads3.files.wordpress.com/2014/08/in-epistulam-ad-hebraeos.pdf
·
Ιωάννου του Χρυσοστόμου Άπαντα
τα έργα, Υπόμνημα στην Προς Εβραίους επιστολή, επιστολή ΚΓ΄(κατ΄επιλογήν), πατερικές εκδόσεις «Γρηγόριος ο Παλαμάς»(ΕΠΕ),
εκδ. οίκος «Το Βυζάντιον», Θεσσαλονίκη 1983, τόμος 25, σελίδες 200-205.
·
Π. Τρεμπέλα, Η Καινή Διαθήκη με σύντομη ερμηνεία (απόδοση στην κοινή νεοελληνική), εκδόσεις αδελφότητος θεολόγων «Ο Σωτήρ»,
έκδοση τέταρτη, Αθήνα 2014.
·
Η
Καινή Διαθήκη, Κείμενον και ερμηνευτική απόδοσις υπό Ιωάννου Κολιτσάρα,
εκδόσεις αδελφότητος θεολόγων «Η Ζωή», έκδοση τριακοστή τρίτη, Αθήνα 2009.
·
Η
Παλαιά Διαθήκη κατά τους εβδομήκοντα, Κείμενον και σύντομος
απόδοσις του νοήματος υπό Ιωάννου Κολιτσάρα, εκδόσεις αδελφότητος θεολόγων «Η
Ζωή», έκδοση τέταρτη, Αθήνα 2005.
·
http://users.sch.gr/aiasgr/Kainh_Diathikh/Biblia/Kainh_Diathikh.htm
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου