Συνολικά οκτώ ελικόπτερα προσανατολίζεται να αποκτήσει η Εθνική Φρουρά, εκ των οποίων τα τέσσερα, τα οποία θα εξοπλιστούν ώστε να αποκτήσουν αντιαρματικές δυνατότητες, μάλλον θα προέλθουν από τη Γαλλία, ενώ τα άλλα τέσσερα τα οποία θα είναι μαχητικά, θα αποκτηθούν μάλλον μέσω ανοικτού διαγωνισμού.
Ήδη, όπως πληροφορείται ο «Φ», η γαλλική κυβέρνηση υπέβαλε προσφορά στην Κυπριακή Δημοκρατία για εκσυγχρονισμό και παράδοση τεσσάρων Gazelle (παλαιότερα μοντέλα των οποίων διαθέτει ήδη η Ε.Φ.) και η προσφορά εξετάζεται. Για τα υπόλοιπα τέσσερα οι προσφορές θα προκηρυχθούν εντός του 2018.
Όπως πληροφορείται ο «Φ», ένας από τους λόγους απόκτησης των οκτώ ελικοπτέρων δεν είναι μόνο η ικανοποίηση των επιχειρησιακών αναγκών που προέκυψαν ύστερα από μελέτη του ΓΕΕΦ, αλλά και η αναπλήρωση υφιστάμενων ελικοπτέρων σε περίπτωση που αυτά ακινητοποιηθούν όπως συνέβη με το ένα από τα τρία ελικόπτερα Agusta-Westland (AW139) το οποίο ετέθη εκτός λειτουργίας εδώ και περίπου 28 μήνες.
Νοείται ότι η απόκτηση των ελικοπτέρων θα εξαρτηθεί και από τα οικονομικά του κράτους.
Τα τρία Agusta αγοράστηκαν προς €15 εκατ. έκαστο, οπόταν το κόστος απόκτησης των οκτώ νέων ελικοπτέρων θα ανέλθει σε αρκετές δεκάδες εκατομμύρια.
Όπως πληροφορείται ο «Φ», η Ε.Φ. θέλει να διασφαλιστεί πως όποια ελικόπτερα και αν αγοραστούν θα υπάρχει η δυνατότητα αγοράς ανταλλακτικών αλλά και έγκαιρης συντήρησής τους, ώστε να διατηρούν την επιχειρησιακή τους ικανότητα.
Όσον αφορά το καθηλωμένο ελικόπτερο της Ε.Φ., όπως πληροφορείται ο «Φ», «κινήθηκε γη και ουρανός» για να εξασφαλιστούν ανταλλακτικά αλλά αυτό δεν κατέστη ακόμη δυνατόν, παρότι στη διαδικασία ενεπλάκησαν τα Υπουργεία Άμυνας Κύπρου και Ιταλίας.
Ύστερα από πολλές προσπάθειες παρενέβη η ίδια η υπουργός Άμυνας της Ιταλίας προς την κατασκευάστρια εταιρεία, κάτι το οποίο άνοιξε το δρόμο προμήθειας και τώρα υπάρχει προσδοκία ότι η Ε.Φ. θα προμηθευτεί σύντομα τα ανταλλακτικά που χρειάζονται για την επιδιόρθωση του ακινητοποιημένου ελικοπτέρου το οποίο, όπως έγραψε και τη Δευτέρα ο «Φ», «κανιβαλίστηκε». Δηλαδή, αφαιρέθηκαν από αυτό ανταλλακτικά που τοποθετήθηκαν στα άλλα δύο για να είναι σε θέση να διενεργούν πτήσεις.
Στο μεταξύ, ο Γενικός Ελεγκτής παρεμβαίνει με σκοπό να ελέγξει τις πρόνοιες της σύμβασης μεταξύ της Κυπριακής Δημοκρατίας και της εταιρείας, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσον αυτή διασφάλιζε τα συμφέροντα της Κύπρου και αν ναι, γιατί δεν ενεργοποιήθηκαν οι πρόνοιές της.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», στο παρελθόν ζητήθηκε γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα ως προς το κατά πόσο η πώληση της κατασκευάστριας εταιρείας σε άλλη εταιρεία επηρεάζει τη δέσμευση για προμήθεια ανταλλακτικών στη Εθνική Φρουρά. Δόθηκε απάντηση ότι η πώληση δεν επηρεάζει τη σύμβαση, η οποία δεσμεύει και τη νέα ιδιοκτήτρια εταιρεία.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρούσε πως τα τρία ελικόπτερα αγοράστηκαν ακριβά, όπως ακριβά ήταν και τα ανταλλακτικά. Σύμφωνα με παλαιότερο σημείωμα του Ανδρέα Χασαπόπουλου, η αγορά του βασικού ελικοπτέρου Agusta ήταν €12.174.900 (έκαστο) αλλά κατόπιν διαπραγμάτευσης μειώθηκε στα €10.947.305 χωρίς τις επιλογές/ προσθήκες που έγιναν μετά. Με την προσθήκη της εκπαίδευσης, των ανταλλακτικών, της τεχνικής υποστήριξης και των επιλογών εξοπλισμού, κατέληξε στα €15.035.000 το ένα, τη στιγμή που άλλες χώρες ή ακόμη και εταιρείες, την ίδια περίοδο τα προμηθεύτηκαν φθηνότερα.
Ήδη, όπως πληροφορείται ο «Φ», η γαλλική κυβέρνηση υπέβαλε προσφορά στην Κυπριακή Δημοκρατία για εκσυγχρονισμό και παράδοση τεσσάρων Gazelle (παλαιότερα μοντέλα των οποίων διαθέτει ήδη η Ε.Φ.) και η προσφορά εξετάζεται. Για τα υπόλοιπα τέσσερα οι προσφορές θα προκηρυχθούν εντός του 2018.
Όπως πληροφορείται ο «Φ», ένας από τους λόγους απόκτησης των οκτώ ελικοπτέρων δεν είναι μόνο η ικανοποίηση των επιχειρησιακών αναγκών που προέκυψαν ύστερα από μελέτη του ΓΕΕΦ, αλλά και η αναπλήρωση υφιστάμενων ελικοπτέρων σε περίπτωση που αυτά ακινητοποιηθούν όπως συνέβη με το ένα από τα τρία ελικόπτερα Agusta-Westland (AW139) το οποίο ετέθη εκτός λειτουργίας εδώ και περίπου 28 μήνες.
Νοείται ότι η απόκτηση των ελικοπτέρων θα εξαρτηθεί και από τα οικονομικά του κράτους.
Τα τρία Agusta αγοράστηκαν προς €15 εκατ. έκαστο, οπόταν το κόστος απόκτησης των οκτώ νέων ελικοπτέρων θα ανέλθει σε αρκετές δεκάδες εκατομμύρια.
Όπως πληροφορείται ο «Φ», η Ε.Φ. θέλει να διασφαλιστεί πως όποια ελικόπτερα και αν αγοραστούν θα υπάρχει η δυνατότητα αγοράς ανταλλακτικών αλλά και έγκαιρης συντήρησής τους, ώστε να διατηρούν την επιχειρησιακή τους ικανότητα.
Όσον αφορά το καθηλωμένο ελικόπτερο της Ε.Φ., όπως πληροφορείται ο «Φ», «κινήθηκε γη και ουρανός» για να εξασφαλιστούν ανταλλακτικά αλλά αυτό δεν κατέστη ακόμη δυνατόν, παρότι στη διαδικασία ενεπλάκησαν τα Υπουργεία Άμυνας Κύπρου και Ιταλίας.
Ύστερα από πολλές προσπάθειες παρενέβη η ίδια η υπουργός Άμυνας της Ιταλίας προς την κατασκευάστρια εταιρεία, κάτι το οποίο άνοιξε το δρόμο προμήθειας και τώρα υπάρχει προσδοκία ότι η Ε.Φ. θα προμηθευτεί σύντομα τα ανταλλακτικά που χρειάζονται για την επιδιόρθωση του ακινητοποιημένου ελικοπτέρου το οποίο, όπως έγραψε και τη Δευτέρα ο «Φ», «κανιβαλίστηκε». Δηλαδή, αφαιρέθηκαν από αυτό ανταλλακτικά που τοποθετήθηκαν στα άλλα δύο για να είναι σε θέση να διενεργούν πτήσεις.
Στο μεταξύ, ο Γενικός Ελεγκτής παρεμβαίνει με σκοπό να ελέγξει τις πρόνοιες της σύμβασης μεταξύ της Κυπριακής Δημοκρατίας και της εταιρείας, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσον αυτή διασφάλιζε τα συμφέροντα της Κύπρου και αν ναι, γιατί δεν ενεργοποιήθηκαν οι πρόνοιές της.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», στο παρελθόν ζητήθηκε γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα ως προς το κατά πόσο η πώληση της κατασκευάστριας εταιρείας σε άλλη εταιρεία επηρεάζει τη δέσμευση για προμήθεια ανταλλακτικών στη Εθνική Φρουρά. Δόθηκε απάντηση ότι η πώληση δεν επηρεάζει τη σύμβαση, η οποία δεσμεύει και τη νέα ιδιοκτήτρια εταιρεία.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρούσε πως τα τρία ελικόπτερα αγοράστηκαν ακριβά, όπως ακριβά ήταν και τα ανταλλακτικά. Σύμφωνα με παλαιότερο σημείωμα του Ανδρέα Χασαπόπουλου, η αγορά του βασικού ελικοπτέρου Agusta ήταν €12.174.900 (έκαστο) αλλά κατόπιν διαπραγμάτευσης μειώθηκε στα €10.947.305 χωρίς τις επιλογές/ προσθήκες που έγιναν μετά. Με την προσθήκη της εκπαίδευσης, των ανταλλακτικών, της τεχνικής υποστήριξης και των επιλογών εξοπλισμού, κατέληξε στα €15.035.000 το ένα, τη στιγμή που άλλες χώρες ή ακόμη και εταιρείες, την ίδια περίοδο τα προμηθεύτηκαν φθηνότερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου