Το μικρασιατικό τραύμα παραμένει ανοιχτό
Εχει προηγηθεί το κείμενο
Μιλώντας για το "μικρασιατικό τραύμα" εννοώ την ολέθρια πληγή που άνοιξε στον Ελληνισμό, το κατασκευασμένο αφήγημα περί "διαφοροποιήσεως" των μικρασιατών προσφύγων από το υπόλοιπο σώμα των Ελλήνων, που πλάσαραν στους ξεριζωμένους αδελφούς μας, οι κομμουνιστές, προκειμένου να προσεταιριστούν όλον εκείνο τον όγκο των απελπισμένων Ελλήνων, που είχαν καταφύγει στην γη των προγόνων τους το 1922, κυνηγημένοι από την Τουρκική θηριωδία.Πρόκειται για ένα συλλογικό εθνικό τραύμα, το οποίο δεν έχει κλείσει ακόμα!
Αντιθετως, τροφοδοτεί διαρκώς τη μεγαλη πληγη του Ελληνισμού, που ουσιαστικα τον εχει οδηγησει στην εθνικη του ευθανασία..."
Προτού δωκουμε την ψιλοαναλυσούλα μας για τον ολέθριο ρόλο του ΚΚΕ στη δημιουργία αλλά και στη διατήρηση του μικρασιατικου τραύματος, ας ξεκινήσουμε να ιδούμε - παντα εν συντομία - πως είχε διαμορφωθεί ο πολιτικός χάρτης στην Ελλάδα τη δευτερη δεκαετία του 20ου αιωνα.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ & ΙΣΤΟΡΙΑΣ Π.Μ.Σ: ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ & ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2018 [Διπλωματική Εργασία] Η πολιτική ενσωμάτωση των προσφύγων της Μικρασιατικής καταστροφής στην Ελλάδα κατά τα έτη 1922‐1933
Καλαφάτη Φωτεινή
Επιβλέπων Καθηγητής: Εξερτζόγλου Χάρης
Οι πολιτικές δυνάμεις στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου.
Το αποσπασμα ειναι ενδεικτικό του προδοτικου ρόλου του ΚΚΕ, που ουτε λιγο, ούτε πολύ,
Πριν μιλησουμε ομως για το πως προσεταιρίστηκε ενα μεγαλο μερος των μικρασιατων αδελφων μας το ΚΚΕ, εχει ενδιαφερον να δουμε, πως οργανωθηκε η παροχη πολιτικων δικαιωματων στο 1.500.000 περιπου προσφυγες που ειχαν καταφυγει τότε στην πατρια γη των Ελλήνων...
Μας λεγει λοιπόν η κ. Φ. Καλαφατη, στη διπλωματική της εργασία...
Η απόκτηση πολιτικών δικαιωμάτων των προσφύγων
[Απο την ιδια ταινια και η εικονα των τιτλων]
Ενα από τα μεγάλα προβλήματα μέσα στη χώρα μας, σήμερα, είναι και το προσφυγικό. Είναι αλήθεια πως η λύση του προβλήματος αυτού, απ’ τη χρεοκοπημένη αστική τάξη δημιουργεί γι’ αυτήνε σωστό αδιέξοδο. Οι εξαθλιωμένες προσφυγικές μάζες σήμερα που είναι τα φτηνά χέρια για τον πλουτισμό και το μεγάλωμα της βιομηχανίας ζητάνε στέγη, τροφή, εγκατάσταση, περίθαλψη, πράγματα που είναι ανίκανη η αστική τάξη να τους προσφέρει. Αν όμως το γεγονός αυτό σπρώχνει τις προσφυγικές μάζες, και με μια κατάλληλη εργασία δική μας προς τ’ αριστερά, ως τόσο αυτές απ’ αυτήν ακριβώς την οικονομική τους εξαθλίωση και την ολοσχερή έλλειψη πολιτικής διαπαιδαγωγήσεως εύκολα μπορούν ν’ αποτελέσουν την κοινωνική βάση του φασισμού. Η πρόσφατη ιστορία των γεγονότων της Μακεδονίας μας το απέδειξε τρανότατα αυτό. Απ’ αυτά λοιπόν τα πράγματα είμαστε υποχρεωμένοι να προσέξουμε που το ζήτημα ...
Πρέπει να ομολογήσουμε ότι ο Κονδύλης φάνηκε πιο έξυπνος στο σημείο αυτό. Το Συνέδριο του κόμματος δεν μπόρεσε να εξετάσει πλατιά το ζήτημα αυτό ωστόσο όμως καθόρισε και εδώ την κεντρική γραμμή που είναι η επαναστατική ένωση των εργατών, ντόπιων και προσφύγων, με την κατάκτηση των διοικήσεων των προσφυγικών οργανώσεων χωρίς η κατάκτηση αυτή να γίνεται εντελώς μηχανικά αλλά με εντατικό αγώνα για τις άμεσες απαιτήσεις των προσφύγων. Παρ’ όλη όμως την κεντρική μας αυτή γραμμή δεν έχουμε ακόμα καθορίσει τα συγκεκριμένα μας συνθήματα μέσα στους πρόσφυγες, και τούτο γιατί δεν ξέρουμε την κατάσταση των προσφύγων, τις ανάγκες και τις απαιτήσεις τους, μ’ ένα λόγο δεν μπήκαμε και δεν ζούμε μέσα στους πρόσφυγες.
Οτι όμως δεν έγινε, πρέπει να γίνει τώρα. Η ΕΕ για τη δράση σ’ αυτό το επίπεδο κατήρτισε μια Κεντρική Προσφυγική Επιτροπή για την μελέτη του ζητήματος, της οικονομικής καταστάσεως των προσφύγων, την οργάνωση τους κλπ. Για να μπορέσει όμως η επιτροπή αυτή να φέρει σε τέλος το βαρύ της αυτό έργο έχει ανάγκη απ’ τη βοήθεια όλων των οργάνων του κόμματος και όλων των συντρόφων. Σε κάθε Τμήμα, σε κάθε Ομιλο πρέπει να γίνει μια τέτια τοπική επιτροπή έργο της οποίας θα είναι η μελέτη του ζητήματος, πάνω στο παρακάτω συγκεκριμένα σημεία.
α) Πόσοι πρόσφυγες είναι στην περιφέρειά σας. β) Πόσοι απ’ αυτούς εργάτες, πόσοι αγρότες, πόσοι μικροαστοί. γ) Αν δουλεύουν όλοι και που. δ) Αν αποκαταστάθηκαν και πόσοι. ε) Αν ανήκουνε σε επαγγελματικές οργανώσεις ντόπιων και πόσοι δεν ανήκουνε. στ) Αν υπάρχουν προσφυγικές οργανώσεις και πόσες. ζ) Τι είδους οργανώσεις είναι αυτές, αν λειτουργούν και πως λειτουργούν. η) Αν έχουμε συντρόφους πρόσφυγας και αν στις οργανώσεις αυτές έχουμε φράξιες (ομάδες) κομμουνιστικές. θ) Αν οι αγρότες πρόσφυγες πήρανε κτήματα και πόσοι. ι) Αν λαβαίνουν μέρος στον αγώνα μας και πως τον βλέπουνε τον αγώνα μας αυτό.
Αυτά περίπου είναι τα γενικά σημεία πάνω στα οποία θα εργασθούν οι τοπικές προσφυγικές επιτροπές, στέλνοντας στην κεντρική προσφυγική επιτροπή κάθε μήνα μιαν έκθεση της προόδου της εργασίας των.
Ιδιαιτέρως τα αγροτικά τμήματα να προσέξουν τις συγκρούσεις των εντοπίων και προσφύγων, να μελετήσουν τα αίτια απ’ τα οποία προκαλούνται, και να δίνουν την κατάλληλη κατεύθυνση πάνω στη γραμμή της επαναστατικής ενότητος προσφύγων και εντοπίων. Προκειμένου η επιτροπή να προετοιμάσει μιαν εργασία που θα χρησιμεύσει ως βάση τόσο για το προσεχές συνέδριο του κόμματος όσο και για να δίδονται κάθε φορά τα κατάλληλα συνθήματα, πρέπει να συστήσετε σε κάθε σύντροφο και συμπαθούντα που έχει συγκεντρώσει πληροφορίες από τη ζωή και την κατάσταση των προσφύγων, ή που μπορεί να συλλέξει, να συνδεθεί μαζί μας και να μας στείλει την εργασία του σύντομα. Επίσης αν στην πόλη σας ή στην περιφέρειά σας βγαίνει καμμιά προσφυγική εφημερίδα, θα προσπαθήσετε να μας στέλνετε μια σειρά της εφημερίδος αυτής (επί πληρωμή). Η κεντρική προσφυγική επιτροπή θα σας δίνει πάντα δια του Ριζοσπάστη τα συνθήματα για τον αγώνα στους πρόσφυγες.
Επί τη ευκαιρία αυτή η κεντρική προσφυγική επιτροπή εργάζεται για μια γενική κινητοποίηση των προσφυγικών μαζών πάνω στο ζήτημα των ενοικίων που υποχρεώνονται να πληρώνουν οι πρόσφυγες στους συνοικισμούς και αλλού, εν συνδυασμώ με τις άλλες απαιτήσεις των προσφύγων. Θα ζητήσουμε όχι μόνον να μην πληρώνουν οι πρόσφυγες ενοίκιο, αλλά και να δοθούν συνοικισμοί ως ιδιοκτησία των προσφύγων.
Με την πεποίθηση, σύντροφοι, ότι θα εκτιμήσετε όπως πρέπει της σημασία της εργασίας αυτής, και ότι θα καταβάλλετε κάθε προσπάθεια για να επιτύχει, σας στέλνουμε τους συντροφικούς μας χαιρετισμούς.
Για την ΕΕ
Ο Γραμματεύς του Κόμματος..."
Ας δουμε τώρα πως εξελιχθηκε τελικά αυτός ο προσηλυτισμός των μικρασιατων αδελφων μας απο το ΚΚΕ, που τοσα δεινα προκαλεσε σ' αυτον τον δυσμοιρο τοπο...
Η σχέση των προσφύγων με την αριστερά.
Οι πρόσφυγες με την έλευση τους στον ελλαδικό χώρο εντάχθηκαν άμεσα στη σφαίρα επιρροής της βενιζελικής παράταξης καθώς ο Βενιζέλος ήταν για αυτούς ο ελευθερωτής και η αντιβενιζελική παράταξη η υπεύθυνη της Μικρασιατικής Καταστροφής. Προς την αριστερά δεν σημειώθηκε κάποια ιδιαίτερη κινητικότητα, παρόλο που οι εξαθλιωμένες μάζες των προσφύγων θα μπορούσαν να αποτελέσουν χώρο διάδοσης της κομμουνιστικής ιδεολογίας.
https://hellanicus.lib.aegean.gr/bitstream/handle/11610/21063/kalafat.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Ωστόσο η αριστερά δεν περιορίστηκε στο ότι κατόρθωσε να εντάξει στις ταξεις της χιλιάδες νέων ψηφοφόρων [και προπαντός νέων πιστών] στην περίοδο του μεσοπολέμου. Αντιθετως συνεχισε να τροφοδοτει με μισος κι αρρωστια τους μικρασιατες Ελληνες, συντηρωντας το μικρασιατικό τραύμα και διχαζοντας τον Ελληνισμό. Κατι που φυσικά εξυπηρετοουσε ιδιαιτερα τις βλεψεις της, για την ωρα της ολικης αντικαταστασης των Ελληνων και της πληρους εξαφανισης της ελληνικης εθνικης ταυτοτητας [που πραγματωνεται στις μερες μας]Ήδη από το 1927 η πλειονότητα της Κ.Ε. του ΚΚΕ είναι πρόσφυγες.
Από αυτές τις επαναστατικές διαδικασίες θα περάσουν πολλά στελέχη που θα πρωτοστατήσουν στην οργανωτική συγκρότηση της ελλαδικής Αριστεράς ήδη από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’20. Αυτά ακριβώς τα στελέχη –είτε ως κούτβηδες, είτε ως αυτόνομοι διανοούμενοι- θα δώσουν προοδευτική πνοή σε ολόκληρες περιοχές που εγκαταστάθηκαν οι πρόσφυγες, είτε στη Μακεδονία, είτε στην Αττική και την Πελοπόννησο. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι σε μια ανταπόκριση του «Ρ» του 1930, όπου συγκρίνονται οι κομματικές οργανώσεις, αναφέρεται ότι η κομ. οργάνωση στο ακριτικό Κιλκίς είναι όση και στον Πειραιά.
Εξ αιτίας των προσφύγων το ελλαδικό ΚΚ θα εκλέξει το 1934 τον Μήτσο Παρτσαλίδη, τον πρώτο «κόκκινο δήμαρχο» στην πόλη των καπνεργατών, την Καβάλα. Όποιος μελετά τα πρακτικά των συζητήσεων μέσα στις προσφυγικές οργανώσεις μετά το 1922, και ειδικά μέσα στις οργανώσεις των προσφύγων από τον Καύκασο, συναντά θέσεις και αντίστοιχες ιδεολογικές αντιπαραθέσεις των μπολσεβίκων, των μενσεβίκων και των σοσιαλεπαναστατών (εσέρων).
Δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό ότι το συνεταιριστικό κίνημα στην Ελλάδα oφείλεται στην έλευση των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής. Ούτε ότι το αγροτικό κίνημα βρίσκει την ολοκλήρωσή του μέσα από την παρουσία του Κώστα Γαβριηλίδη.
Το τι εξέφραζε ο Γαβριηλίδης φαίνεται καθαρά από την ανταπόκριση του περιοδικού «Κοινότης» των Αθηνών, που εξέδιδε ο αγροτιστής Κ. Καραβίδας για ένα συνέδριο των προσφύγων που έγινε στο Κιλκίς τον Οκτώβριο του 1923: «Οι ρήτορες ήσαν κυρίως δημοδιδάσκαλοι με μόρφωσιν απολύτως πλατύτερη των ιδικών μας και ήσαν θαυμαστοί που, όλοι με μπαλώματα στα παλαιά παντελόνια τους και σγουρά γένια, εσηκώνοντο και ωμιλούσαν με διαυγή τετραγωνικά επιχειρήματα για ζητήματα της πρακτικής πολιτικής και της οργανώσεως του κράτους. Κυρίως όλοι έχουν υποστεί εξελιγμένους και χρησίμους πρακτικάς ρωσικάς επιρροάς. Και είμαι υποχρεωμένος να ομολογήσω ότι το Συνέδριον αυτό του Κιλκίς, μου εφάνη ως κολοσσιαίος λίθος κατατιθέμενος επί της Μακεδονικής γης».
Το προσφυγικό ζήτημα, οι προεκτάσεις που έλαβε και οι κοινωνικές συγκρούσεις που επέφερε θα χαρακτηρίσουν το Μεσοπόλεμο. Η ένταση του ζητήματος αυτού και η ιδεολογική αντίθεση των προσφυγικών πληθυσμών προς τα κυρίαρχα πολιτικά και οικονομικά μοντέλα, που επικρατούσαν έως τότε στην Ελλάδα, θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τις νέες ισορροπίες που θα διαμορφωθούν κατά τη δεκαετία του ’40. Ήταν τόσο μεγάλη η κοινωνική σύγκρουση το Μεσοπόλεμο που κατά την περίοδο της Κατοχής θα λάβει συγκεκριμένη πολιτική μορφή και -καλυμμένη από τις ιδεολογίες του καιρού της- θα οδηγήσει σε αιματηρές συγκρούσεις και ακραίες πολιτικές εντάσεις. Είναι χαρακτηριστικό το συμπέρασμα του Γιώργου Θεοτοκά για τα Δεκεμβριανά του ‘44: «Βλέπω μιά επανάσταση των προσφύγων εναντίον των γηγενών».
Τότε η βρετανική RAF θα βομβαρδίσει την προσφυγική Καισαριανή και τα βρετανικά τανκς θα ισοπεδώσουν τις προσφυγικές φαβέλες στο Κερατσίνι ανοίγοντας δρόμο για το κέντρο της Αθήνας. Ανεξάρτητα από την υποκειμενικότητα της διαπίστωσης του Θεοτοκά, είναι γεγονός ότι όλα τα μπλόκα των Γερμανών και των συνεργατών τους επί Κατοχής θα γίνουν στις προσφυγικές γειτονιές της Αθήνας και του Πειραιά. Όπως και ότι ξεκάθαρο εθνοτοπικό πρόσημο θα έχει η σύγκρουση του ΕΛΑΣ με τη συμμορία της «Χ».
Σκληρός, Γληνός και Λούξεμπουργκ
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ο πρώτος κοινωνιολόγος που ανέλυσε την ελληνική κοινωνία με βάση του τη μαρξιστική μέθοδο είναι ο Τραπεζούντιος Γεώργιος Σκληρός. Ούτε ότι οι αναλύσεις του Σμυρνιού Δημήτρη Γληνού και του Γ. Σκληρού για την αντιδραστική φύση του Νεοτουρκικού κινήματος, συναντούν την αντίστοιχη θεώρηση της Ρόζας Λούξεμπουργκ.
Ουσιαστικές μαρξιστικές αναλύσεις, που ακόμα έως σήμερα αγνοούνται και στη θέση τους επικρατούν χωρίς ουσιαστικό αντίλογο ιδεαλιστικές και ανιστόρητες προσεγγίσεις. Στο πλαίσιο ακριβώς αυτών των ανιστόρητων προσεγγίσεων εξαγνίστηκαν και συγκαλύφθηκαν οι γενοκτονικές μέθοδοι μέσω των οποίων τα πρωτοφασιστικά μιλιταριστικά ρεύματα που εμφανίστηκαν στην τελευταία περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (νεότουρκοι, κεμαλισμός) και ταξικά εξέφραζαν μόνο τη στρατιωτική γραφειοκρατία, μετασχημάτισαν την πολυεθνική οθωμανική κοινωνία σε ομοιογενές τουρκικό κράτος. Μετά το 1922 –και για δεκαετίες- ενοχοποιήθηκε ακόμα και η ίδια η φυσική παρουσία στις πατρίδες τους των θυμάτων.
Η πολιτική του ελληνικού κράτους αποσκοπούσε οριστικά στην πλήρη ιδεολογική αφομοίωση των προσφύγων του ’22 και στην απεμπόληση των ιδιαίτερων ιστορικών εμπειριών τους. Η στάση αυτή επιβλήθηκε και στο χώρο της νεοελληνικής ιδεολογίας αλλά και της επίσημης και «ανεπίσημης» ιστοριογραφίας.
Έπρεπε να έρθει η δεκαετία του ΄80, να εμφανιστεί η κοινωνία των πολιτών ώστε να μπορέσουν οι απόγονοι των προσφύγων να διεκδικήσουν την ενσωμάτωση και της δικιάς του ιστορικής εμπειρίας στο κοινό αφήγημα.
https://tvxs.gr/news/blogarontas/prosfygiki-mnimi-kai-aristera-symboli-ston-prosynedriako-dialogo
Βλέπουμε λοιπον πως, με την έλευση του Ανδρεα Παπανδρεου και την αποενοχοποιηση της αριστερας [ή πιο σωστά την αγιοποίηση της], οι κομμουνιστές επανερχονται δριμυτεροι στην παγια στρατηγικη τους, να προωθουν ότι διαιρεί και ότι φθείρει τον Ελληνισμο, με τελικο στοχο να τον εξαφανισουν.
Πραγμα που εχουν ηδη πετυχει κατα μεγαλο ποσοστο, χαρη κυριως στη συμμαχια τους και στη συνοδοιπορια τους με τους νεοταξιτες της Πλανητικης Πανεξουσίας...
"Σμύρνη μου αγαπημενη"
Αλλη μια ταινια που προπαγανδιζει τη μεταναστολαγνεια,
συντηρωντας το μικρασιατικο τραυμα...
"...Η ταινία ξεκινά με την Ελληνοαμερικανίδα Φιλιώ Γουίλιαμς να φτάνει στη Μυτιλήνη με τη νεαρή εγγονή της Έλεν για να συμπαρασταθεί στους Σύρους πρόσφυγες!.. Εκεί θα παραδώσει στη μικρή το τεφτέρι με τις συνταγές της συνονόματης γιαγιάς της Φιλιώς Μπαλτατζή, που στην πραγματικότητα είναι ένα ημερολόγιο για τα τελευταία έξι χρόνια της οικογενειακής ζωής της στη Σμύρνη. Επί 5 ολόκληρα λεπτά βλέπουμε την γιαγιά Φιλιώ να εξηγεί στην νεαρή εγγονή πόσο μοιάζουν με τους Έλληνες Μικρασιάτες του 1922 οι σημερινοί πρόσφυγες από την Συρία που κατάκλύζουν τα παράλια της Λέσβου και πόσο οφείλουμε να τους βοηθήσουμε, αν θέλουμε να λεγόμαστε άνθρωποι!.."
[Απο αρθρο του Θ. Χατζηγωγου στον εντυπο Στοχο]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου