Ένα ακόμη βήμα επιβολής τετελεσμένων και
αμφισβήτησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας ετοιμάζεται
να κάνει η Άγκυρα.
Το καθεστώς Ερντογάν, διά του ψευδοκράτους,
απέστειλε επιστολή προς τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, Αντόνιο
Γκουτέρες, με κοινοποίηση προς τα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας, με την οποία
ενημερώνει πως θα προχωρήσει σε γεωτρήσεις εντός της κυπριακής ΑΟΖ.
Ο εκπρόσωπος του ψευδοκράτους στη Νέα Υόρκη,
Ισμέτ Κορούκογλου, σε επιστολή του προς τον Γ.Γ., την οποία προώθησε –όπως
γίνεται συνήθως– ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Τουρκίας, ανακοίνωσε πως προχωρεί
σε σεισμικές έρευνες (γίνονται από «Μπαρμπαρός», που κινείται νοτίως) και στη
συνέχεια σε γεωτρήσεις στα θαλασσοτεμάχια F και G, τις επόμενες ημέρες.
Σύμφωνα με την επιστολή, το κατοχικό καθεστώς
έχει ζητήσει από την τουρκική εταιρεία ΤΡΑΟ, με την οποία έχει συνάψει
«συμφωνία», να υλοποιήσει την απόφασή του. Με βάση τον χάρτη του τουρκικού
υπουργείου Εξωτερικών, οι περιοχές F και G, όπως βαφτίστηκαν από την τουρκική
πλευρά, καλύπτουν τα θαλασσοτεμάχια 1, 2, 8, 9, μέρος του 13, 12 (όχι την
Αφροδίτη). Πρόκειται για αδειοδοτημένα από την Κυπριακή Δημοκρατία
θαλασσοτεμάχια σε εταιρείες και είναι προφανές πως επηρεάζει περισσότερο εκείνα
στα οποία δραστηριοποιείται η ιταλική ΕΝΙ.
Η κίνηση αυτή της Άγκυρας γίνεται, όπως συναφώς
ισχυρίζεται, ως απάντηση σε «μονομερείς ενέργειες» της Κυπριακής Δημοκρατίας,
με τις γεωτρήσεις που διενεργούνται από εταιρείες. Σύμφωνα με την επιστολή, η
τουρκική πλευρά επικαλείται ιδέα του Γ.Γ. του ΟΗΕ, που περιλαμβάνεται στην
έκθεσή του, η οποία υποβλήθηκε τον περασμένο Ιανουάριο, για ανάπτυξη μηχανισμών
μείωσης της έντασης. Το κατοχικό καθεστώς συνδέει τους μηχανισμούς αυτούς με το
θέμα των υδρογονανθράκων.
Παράλληλα, συντηρεί στο προσκήνιο παλαιότερες
προτάσεις που κατατέθηκαν για το θέμα της συνδιαχείρισης του φυσικού αερίου από
«τις δύο πλευρές στην Κύπρο». Προτάσεις που είχε υποβάλει ο Ντερβίς Έρογλου, οι
οποίες αφορούσαν στη δημιουργία τεχνικής επιτροπής για τους υδρογονάνθρακες.
Δηλαδή, ένταξη του θέματος αυτού στα πλαίσια του δικοινοτικού διαλόγου και την
προώθηση των σχεδιασμών για συνδιαχείριση στη βάση αυτή. Είναι μια φόρμουλα για
αξιοποίηση του φυσικού αερίου είτε λυθεί το Κυπριακό είτε όχι.
Η Επιστολή:
«28 Μαρτίου 2019
Κατόπιν οδηγιών της κυβέρνησής μου, γράφω
απαντώντας στην επιστολή της 19ης Φεβρουαρίου 2019 που σας απηύθυνε ο
Ελληνοκύπριος αντιπρόσωπος στη Νέα Υόρκη και κυκλοφόρησε ως έγγραφο της Γενικής
Συνέλευσης και του Συμβουλίου Ασφαλείας (A/73/753-S/2019/160). Αντιμέτωποι με
την με τις διαστρεβλώσεις και παραμορφώσεις που περιέχονται στην εν λόγω
επιστολή όσον αφορά τόσο την πολιτική κατάσταση όσο και τους πόρους
υδρογονανθράκων γύρω από το νησί, είμαι υποχρεωμένος να αναφέρω τα ακόλουθα
γεγονότα και προβληματισμούς της Τουρκοκυπριακής πλευράς…
Πρώτα απ ‘ όλα, θα ήθελα να αναφερθώ στην
αποφασιστικότητά σας στην πιο πρόσφατη έκθεσή σας σχετικά με την ειρηνευτική
δύναμη των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο (UNFICYP), με ημερομηνία 11 Ιανουαρίου
2019 (S/2019/37), που επίσης αντανακλώνται στο ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας
2453 (2019), με ημερομηνία 30 Ιανουαρίου 2019, με την αναφορά “Ενθαρρύνω τις
πλευρές να εξετάσουν το ενδεχόμενο ανάπτυξης, με την υποστήριξη της UNFICYP,
των δικών τους μηχανισμών για την ελάφρυνση των εντάσεων, είτε πρόκειται για
στρατιωτικού ,αστυνομικού η πολιτικού χαρακτήρα”.
Στην πραγματικότητα, το ζήτημα των πηγών
υδρογονανθράκων σε όλο το νησί αποτελεί μια ιδανική ευκαιρία για να θέσουμε σε
ισχύ την πρότασή σας για τη θέσπιση ενός μηχανισμού συνεργασίας, όπου οι
αποφάσεις όσον αφορά τους εν λόγω πόρους θα λαμβάνονται από τις δύο πλευρές.
Όπως επισημάνθηκε από εσάς σχετικά με τους
πόρους υδρογονανθράκων γύρω από το νησί, ένας τέτοιος μηχανισμός θα μας
επέτρεπε να “δημιουργήσουμε βαθύτερη συνεργασία προς όφελος όλων των Κυπρίων
και των ενδιαφερομένων στην περιοχή” και “για την επιδίωξη διαλόγου” για το
θέμα αυτό, το οποίο δημιουργεί “κίνδυνο περαιτέρω εντάσεων” (βλέπε εκθέσεις
S/2018/25, S/2018/919 Και S/2019/37, αντίστοιχα), συμβάλλοντας ουσιαστικά στην
οικοδόμηση εμπιστοσύνης και στη δημιουργία αλληλεξάρτησης μεταξύ των δύο
πλευρών του νησιού, καθώς και στην ειρήνη, την σταθερότητα και την ενεργειακή
ασφάλεια στην περιοχή.
Εν προκειμένω, θα ήθελα επίσης να υπενθυμίσω την
αναφορά στην έκθεσή σας S/2012/507, με ημερομηνία 29 Ιουνίου 2012, “των φυσικών
πόρων, που ανήκουν σε όλους τους Κύπριους”, γεγονός που αναγνώρισε επίσης η
διεθνής κοινότητα, καθώς και η Ελληνοκυπριακή Διοίκηση της Νότιας Κύπρου.
Οι μονομερείς δραστηριότητες της Ελληνοκυπριακής
πλευράς όσον αφορά τους πόρους υδρογονανθράκων γύρω από το νησί, οι οποίοι
αποκλείουν την συναίνεση και την συμμετοχή της τουρκοκυπριακής πλευράς στη λήψη
αποφάσεων, είναι εντελώς παράνομες και δημιουργούν τετελεσμένα γεγονότα στην
Ανατολική Μεσόγειο εις βάρος των Τουρκοκυπρίων.
Αυτό που είναι πιο ανησυχητικό και υποκριτικό
είναι η θέση της διεθνούς κοινότητας, η οποία, αφενός, αναγνωρίζει τους
Τουρκοκυπρίους ως συνιδιοκτήτες των πόρων υδρογονανθράκων γύρω από το νησί,
και, αφετέρου, αποδέχεται τα παράνομα βήματα που έκανε η Ελληνοκυπριακή
διοίκηση, ενισχύοντας την απροθυμία τους να συνεργαστούν με την τουρκοκυπριακή
πλευρά ή να εγκαταλείψουν το απαράδεκτο status quo, το οποίο ωφελεί τους ίδιους
, το κύριο εμπόδιο στην πορεία προς μια λύση μετά από διαπραγμάτευση στο νησί…
Ως εκ τούτου, η απόρριψη εκ μέρους της
Ελληνοκυπριακής πλευράς των δύο προτάσεων που έγιναν από την τουρκοκυπριακή
πλευρά σχετικά με τους πόρους υδρογονανθράκων γύρω από το νησί μέσω υμών , στις
24 Σεπτεμβρίου 2011 και στις 29 Σεπτεμβρίου 2012, αντίστοιχα.
Εάν αυτές οι προτάσεις, οι οποίες καθοδηγήθηκαν
από τον στόχο της δημιουργίας συνεργασίας και της δημιουργίας αλληλεξάρτησης
μεταξύ των δύο πλευρών σε αυτόν τον τομέα, είχαν γίνει δεκτές εκείνη την εποχή,
τότε η ελληνοκυπριακή πλευρά θα ήταν πιθανόν έτοιμη να μοιραστεί την εξουσία
και την ευημερία με την τουρκοκυπριακή πλευρά, οδηγώντας έτσι σε Λύση και όχι
σε κατάρρευση στην Διάσκεψη για Κυπριακό στο Κραν Μοντάνα στην Ελβετία, τον
Ιούλιο του 2017.
Με βάση τα παραπάνω, ελπίζω και πιστεύω ότι θα
καθοδηγήσετε τις δύο πλευρές για τη δημιουργία ενός μηχανισμού συνεργασίας για
τους πόρους υδρογονανθράκων γύρω από το νησί. Θα είναι θετική ώθηση από αυτή
την άποψη για τις εταιρείες ενέργειας, που μονομερώς αδειοδοτήθηκαν από την
ελληνοκυπριακή Διοίκηση, για να αναγνωρίσουν ότι, ως συνιδιοκτήτες, η συναίνεση
των Τουρκοκυπρίων και η αποτελεσματική συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων όσον
αφορά την εξερεύνηση, εκμετάλλευση και εξαγωγή των εν λόγω πόρων αποτελούν
ουσιώδεις προϋποθέσεις και διατηρούν όλα τα δικαιώματα που διαθέτουν στους
πόρους υδρογονανθράκων γύρω από το νησί.
Αισθάνομαι υποχρεωμένος επίσης να επισημάνω ότι
τα επιχειρήματα που προβλήθηκαν στην προαναφερθείσα επιστολή του Ελληνοκύπριου
εκπροσώπου δεν αντικατοπτρίζουν ούτε τη νομική ούτε την πολιτική πραγματικότητα
στο νησί, καθώς βασίζονται στην ψευδή πρόφαση ότι η Ελληνοκυπριακή διοίκηση της
Νότιας Κύπρου έχει το νομικό, πολιτικό ή ηθικό δικαίωμα ή την εξουσία να
εκπροσωπεί ή να ενεργεί εξ ονόματος του Τουρκοκυπριακού λαού ή του νησιού στο
σύνολό του.
Όπως είναι γνωστό σε εσάς, η τουρκοκυπριακή
πλευρά έχει κάνει πολλές γραπτές παραστάσεις στα Ηνωμένα Έθνη και έχει
καταγράψει ότι αυτές οι μονομερείς ενέργειες της Ελληνοκυπριακής πλευράς, που
πραγματοποιήθηκαν χωρίς τη συγκατάθεση και την κοινή συμμετοχή στη λήψη
αποφάσεων της Τουρκοκυπριακής πλευράς, είναι παράνομες και δεν δεσμεύουν με
κανέναν τρόπο τον Τουρκοκυπριακό λαό.
Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι, στον πυρήνα του
Κυπριακού προβλήματος και στα θέματα που σχετίζονται με αυτό, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων
έρευνας και εκμετάλλευσης πετρελαίου/φυσικού αερίου, είναι η παράνομη αξίωση
της Ελληνοκυπριακής πλευράς ότι αποτελεί την “αποκλειστική κυβέρνηση της
Κύπρου”, η νομιμότητα της οποίας έπαψε να υφίσταται όταν οι Τουρκοκύπριοι
εκδιώχθηκαν βίαια από όλα τα όργανά της το 1963.
Περιττό να πω, ότι δεν υφίσταται μια κοινή
κεντρική διοίκηση ικανή να εκπροσωπεί ολόκληρο το νησί από το 1963, αλλά
υπάρχουν δύο ανεξάρτητες αυτοδιοικούμενες Διοικήσεις στο νησί της Κύπρου. Θα
ήθελα επίσης να επιστήσω την προσοχή σας στο ότι η ελληνοκυπριακή πλευρά,
υποστηρίζοντας ότι τα “κυριαρχικά δικαιώματα της είναι Αποκλειστικά”, αγνοεί τη
θεμελιώδη αρχή ότι η κυριαρχία στην Κύπρο πηγάζει εξίσου από τους
Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκυπρίους.
Υπό το πρίσμα των προκλητικών μονομερών πράξεων
της Ελληνοκυπριακής πλευράς, πρέπει να σημειωθεί ότι η τουρκοκυπριακή πλευρά
δεν είχε άλλη επιλογή από το να λάβει ισοδύναμα και αμοιβαία, αν και ειρηνικά,
μέτρα για την προστασία των εγγενών και αναφαίρετων δικαιωμάτων του
Τουρκοκυπριακού λαού σχετικά με τους πόρους υδρογονανθράκων γύρω από το νησί.
Για το σκοπό αυτό, εκτός από την υπογραφή της
συμφωνίας οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας με την Τουρκία, σε πλήρη συμμόρφωση με το
διεθνές δίκαιο, το 2011, το Συμβούλιο Υπουργών της Τουρκικής Δημοκρατίας της
Βόρειας Κύπρου εξέδωσε απόφαση για την χάραξη Οικοπέδων υπεράκτιων Ερευνών και
αδειοδότηση της Τουρκικής Εταιρείας Πετρελαίων να διεξάγει έρευνες για
πετρέλαιο και φυσικό αέριο εξ ονόματος των Τουρκοκυπρίων.
Έκτοτε, η Τουρκική
Εταιρεία Πετρελαίου, με τη ρητή έγκριση της κυβέρνησης της Τουρκικής
Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου, έχει πραγματοποιήσει σεισμικές έρευνες στα
καθορισμένα τμήματα μέσω navigational telex.
Πρόσφατα, η Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίου, μαζί
με τις Αρχές μας, καθόρισε τα καταλληλότερα σημεία για γεωτρήσεις, και οι
γεωτρήσεις θα ξεκινήσουν στα Οικόπεδα Παραχώρησης F και G τις επόμενες ημέρες.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελληνοκυπριακή Διοίκηση ,
η οποία στην εν λόγω επιστολή αναφέρεται στην Τουρκία σαν να είναι η Τουρκία ο
εταίρος της στο νησί, θα πρέπει, για άλλη μια φορά, να θυμηθεί ότι ο εταίρος
της στην Κύπρο είναι, και ανέκαθεν ήταν, η τουρκοκυπριακή πλευρά και ότι οι
δραστηριότητες της Τουρκικής Εταιρείας Πετρελαίου όσον αφορά τους
υδρογονάνθρακες διεξάγονται εξ ονόματος της Τουρκοκυπριακής πλευράς.
Η επίμονη άρνηση αυτού του γεγονότος σε όλους
τους τομείς από την Ελληνοκυπριακή πλευρά, συμπεριλαμβανομένων των
υδρογονανθράκων, δεν αποτελεί επίσης καλό οιωνό για τις προοπτικές εξεύρεσης
μιας βιώσιμης Λύσης μέσω διαπραγμάτευσης, η οποία θα επιτευχθεί μεταξύ των δύο
πλευρών στο νησί.
Με βάση τα ανωτέρω, ελπίζουμε και έχουμε
εμπιστοσύνη ότι οι επερχόμενες εκθέσεις για την αποστολή σας των καλών
γραφείων, καθώς και για την UNFICYP, θα προτρέπουν ανοικτά τις πλευρές να
συνεργαστούν στον τομέα των πόρων υδρογονανθράκων και επίσης να καλούν τη
διεθνή κοινότητα, ιδίως τα εμπλεκόμενα κράτη και εταιρείες, να λάβουν τα
αναγκαία μέτρα για τη δημιουργία του περιβάλλοντος για να συνεργαστούν οι δύο
πλευρές σε αυτό το σημαντικό θέμα.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η συνεργασία θα
ήταν το πιο ολοκληρωμένο και συγκεκριμένο Μέτρο Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης που
είχε μέχρι σήμερα πραγματοποιηθεί, οδηγώντας σε αλληλεξάρτηση μεταξύ των δύο
πλευρών, όχι μόνο ανοίγοντας το δρόμο για μια διευθέτηση με διαπραγμάτευση στο
νησί, αλλά διασφαλίζοντας την ειρήνη , τη σταθερότητα και την ενεργειακή
ασφάλεια της περιοχής.
Θα σας είμαι ευγνώμων εάν κυκλοφορήσετε την
παρούσα επιστολή ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης, στο πλαίσιο των στοιχείων
45 και 78 της ημερήσιας διάταξης, και του Συμβουλίου Ασφαλείας, το οποίο
δημοσιεύεται στον δικτυακό τόπο του τμήματος Θαλάσσιων Υποθέσεων και του
Δικαίου της Θάλασσας και στο Law of the Sea Bulletin
(Υπογραφή) Ίμραν Κορούκογλου
Εκπρόσωπος»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου