π. Κυριακού Τσουρού, Δ/ρος Θεολογίας,
Γραμματέως της Συνοδικής Επιτροπής
επί των αιρέσεων.
Πηγή: περ. Διάλογος,
τ. 13‐19
Το φαινόμενο της νεο‐ειδωλολατρίας ή
του νεο‐παγανισμού ή της αρχαιολατρίας δεν είναι μόνον Ελλαδικό, αλλά παγκόσμιο. Η
Ελλάδα όμως έχει ιδιάζουσες συνθήκες ως προς το θέμα αυτό, ένεκα του
αρχαιοελληνικού θαυμαστού παρελθόντος της, το οποίο εντέχνως συνδυάζεται από
τους οπαδούς της νέας αυτής τάσεως με την ειδωλολατρία. Η διαφοροποίηση του
προβλήματος για την ελληνική πραγματικότητα, σύμφωνα με την γνώμη και ξένων
ειδικών, έγκειται στο γεγονός ότι το ρεύμα του νεο‐παγανισμού
(δηλ. η νεο‐ειδωλολατρία) στην Ευρώπη και στην Αμερική κηρύσσει την επιστροφή σε Θεούς ξένους προς την ιστορία και την ταυτότητα
των σημερινών λαών των χωρών αυτών. Στην Ελλάδα, αντιθέτως, το σύνθημα είναι
επιστροφή στις ρίζες, επαναφορά και επανάνθιση του πατρομήτριου Ελληνικού
Πολιτισμού (περιοδικό Διιπετές, Ποιοί είμαστε), με συνθήματα όπως
«Οι Έλληνες μεγαλούργησαν
σίγουρα όταν ήταν ειδωλολάτρες» (εφημ. Ειδωλολάτρες). «Για να ξαναγίνει (και θα
γίνει) η Ελλάς παγκόσμιο πνευματικό κέντρο, πρέπει να λατρευτούν οι θεοί της.
Δεν γίνεται αλλιώς. Είναι συμπαντική ανάγκη» (αυτόθι). Έλληνες! τα πάντα γύρω
μας καταρρέουν! Μόνο τα είδωλα σώζουν! ‐ Ελάτε στην ξεχασμένη πάτρια
ελληνική θρησκεία μας. Έλληνες ειδωλολάτρες».
(φέιγ‐βολάν).
Σε μερικά από τα έντυπα
του νέου αυτού ρεύματος συναντά κανείς και συνθήματα παράξενα ‐ θα έλεγα ύπουλα‐ όπως: «Δεν είμαστε
αντιχριστιανικοί ούτε μισούμε τους χριστιανούς, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε
ότι η πάτρια θρησκεία μας είναι η ελληνική ειδωλολατρική»
(Marie Claire,
Δεκ. 1991, σ.
88).
Βεβαίως ο τελικός
σκοπός αυτών των παραπλανητικών συνθημάτων είναι η διάβρωσις του χριστιανικού
φρονήματος των νέων κυρίως ανθρώπων και η αλλαγή της θρησκευτικής τους πίστεως
με μέσα αθέμιτα. Έτσι διαβάζουμε σε νεο‐ειδωλολατρικό περιοδικό. «Ένας από
τους σκοπούς μας είναι (επίσης και) ν’ απευθυνθούμε στην νεολαία. Έτσι φτάνοντας
κάποτε η σημερινή νεολαία στην ηλικία των 50 και 60, θα έχει αξιοποιήσει πολύ
αυτά τα βασικά που εμείς θα τους δώσουμε τώρα.. Η δημιουργία δηλαδή νέων ανθρώπων
που θα μπορούν να βιώνουν Ελληνικά και όχι Εβραιοχριστιανικά» (Μεγάλη Ελληνική
Εθνική Εκκλησία. Διιπετές, τ. 4, σελ. 29). Σε ομιλία του ο υπεύθυνος της
αρχαιολατρικής εφημερίδος τοίχου Φρικτωρία ασχολήθηκε με το θέμα: «Οι προοπτικές
για την επίσημη αναβίωση της Αρχαίας Ελληνικής θρησκείας» (Δημοσίευμα εφημερίδος
12/1/95). Είναι λοιπόν ιδιάζουσες οι συνθήκες στην Ελλάδα και η εξάπλωση αυτής
της νέας ιδεολογίας αποτελεί για την πατρίδα μας ιδιαίτερη απειλή.
Ο μελετητής του συγχρόνου σκηνικού της νεο‐ειδωλολατρίας
βρίσκεται μπροστά σε πληθώρα προβλημάτων:
· Ποιό το θρησκευτικό περιεχόμενο της νεο‐ειδωλολατρικής τάσεως;
· Ταυτίζεται στις δοξασίες της με την αρχαία
ειδωλολατρία;
·
Είναι πράγματι
επιστροφή στην αρχαία θρησκεία;
·
Ποία η έννοια περί
Θεού και κόσμου στις νεοφανείς αυτές ομάδες και ποιά στην αρχαία ειδωλολατρική θρησκεία;
· Ήσαν οι αρχαίοι Έλληνες ειδωλολάτρες;
· Ήσαν οι αρχαίοι Έλληνες ειδωλολάτρες πολυθεϊστές ή μονοθεϊστές;
·
Ποια και μέχρι ποίου
σημείου η σχέση των νέων αυτών ρευμάτων με την Νέα Εποχή;
Όλα αυτά τα ερωτήματα προβάλλουν μέσα από τα κείμενα των
νεο‐ ειδωλολατρικών ομάδων ‐ οι οποίες, σημειωτέον, είναι
πολλές και πολυώνυμες και προβάλλονται μέσα από πολυώνυμα περιοδικά που έχουν τίτλους
κυρίως αρχαιοπρεπείς.
Το θέμα είναι ευρύτατο,
πολύπλευρο, ακανθώδες και εν πολλοίς εξουθενωτικά, ψυχοφθόρο και επίπονο για
τον ασχολούμενο μ’ αυτό. Και τούτο διότι οι ομάδες αυτές παρουσιάζονται συχνά,
κάτω από αθώους και εντυπωσιακούς τίτλους. Θα λέγαμε δε και προκλητικούς‐δελεαστικούς.
Παρουσιάζονται ως κινήσεις
για την προβολή του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού με εθνικιστικό ή πολιτιστικό κάλυμμα,
για την αναβίωση του ολυμπιακού πνεύματος, για την προβολή των Δελφικών ιδεωδών,
για την επιστροφή στις ρίζες μας, για την διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
Δραστηριοποιούνται ως φυσιολατρικά, πολιτιστικά και οικολογικά κινήματα (μιλούν
για έμψυχο δάσος, θεατρικές παραστάσεις), ως καλλιτεχνικές αναβιώσεις αρχαιο‐ελληνικών
τελετών που φέρουν θρησκευτικό χαρακτήρα, (όπως Παναθήναια, Ελευσίνια μυστήρια,
αναστενάρια, φωτιές του Αη‐Γιαννιού, Καρναβάλια, παράδοση
του πυρός πιο ανθρώπους από τον Προμηθέα, γιορτή του θερινού ηλιοστασίου, αφή
και μεταφορά της ιερής φλόγας κ.λπ.). Ακόμη προσφέρουν ευκαιρίες για την απόλαυση
της πανσελήνου από τον ιερό βράχο της Ακροπόλεως, εκδηλώσεις με τον εορτασμό
των ηλιοστασίων, την αλλαγή των εποχών κ.λ.π. Όλα αυτά και άλλα ακόμη, δεν είναι
πάντοτε απλές παραδοσιακές‐φολκλορικές ή πολιτιστικές εκδηλώσεις
και τελετές. Συχνά μπορεί να είναι ποικίλα προσωπεία και τεχνάσματα για να
επαναφέρουμε τους πατρομητρικούς αρχαίους τρόπους (Διιπετές 15, σ. 3), νά γίνουμε
κοινωνοί του πνεύματος των προγόνων μας... να συνειδητοποιήσουμε την ταυτότητά
μας (Πυρφόρος τ. 22, σ. 70).
Σκοπός είναι η αναφλόγιση
του Αρχαίου Ελληνικού Πνεύματος η προβολή του κλασικού αρχαιοελλαδικού πνεύματος
σαν αντίδοτο απέναντι στον αμοραλισμό πολλών εκφραστών του σύγχρονου κόσμου
(Σωματείο Όλυμπος, Υγεία και Ομορφιά, τ. 30, σ. 24) ή η επανανακάλυψη και στη
συνέχεια επαναφορά και επανάνθιση του πατρομήτριου Ελληνικού Πολιτισμού (Διιπετές,
Ποιοί είμαστε).
Είναι περιττό να πούμε
πόσο ασυμβίβαστες με την Ορθόδοξη Πίστη μπορούν να αποδειχθούν όλες αυτές οι
κινήσεις, οι τελετές και οι εκδηλώσεις, οι οποίες συνήθως δεν κρύβουν το εχθρικό
τους πρόσωπο έναντι του Χριστιανισμού. Αν εξαιρέσει κανείς ελάχιστες απ’ αυτές
τις ομάδες, οι οποίες επιχειρούν το παράλογο, δηλαδή τον συμβιβασμό της
Χριστιανικής Πίστεως με την ειδωλολατρία ‐φθάνοντας ακόμη να πουν ότι ο
Χριστός ήταν Έλληνας‐ οι περισσότερες απ’ αυτές χρησιμοποιούν γλώσσα μίσους, λάσπης,
διαστρεβλώσεως και ύβρεων κατά του Χριστιανισμού. Και δυστυχώς οι εκπροσωπούντες
σήμερα τη νέα αυτή τάση έχουν επιστρατευθεί μέσα από τον λεγόμενο πνευματικό κόσμο
του τόπου μας, τους καθηγητές, καλλιτέχνες, ηθοποιούς, δημοσιογράφους ή και δημόσιους
λειτουργούς, οι οποίοι, κάνοντας χρήση των δυνατοτήτων που τους δίνει η θέση
τους και η επαφή τους με το ευρύ κοινό, και κρύπτοντας τις αληθινές προθέσεις
τους, προβάλλουν εντέχνως πιο ανύποπτους Ορθόδοξους Έλληνες την ιδεολογία της
νεο‐ειδωλολατρίας, δηλαδή της Νέας Εποχής. και αν κάποιος τολμήσει να μιλήσει
γι’ αυτό το νέο ρεύμα και να ξεκαθαρίσει τα πράγματα, λέγοντας ότι άλλο ένδοξο
αρχαιοελληνικά παρελθόν και εθνική υπερηφάνεια και άλλο παρωχημένα πρωτόγονα
ειδωλολατρικά πιστεύω σε θεούς ανύπαρκτους και γεμάτους πάθη, τότε πέφτει η λάσπη:
Είσαι ανθέλληνας και Ιουδαιοχριστιανός.
Η νεο‐ειδωλολατρία έχει
όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των ρευμάτων της Νέας Εποχής, καίτοι σε μερικά
έντυπα γίνεται προσπάθεια να κρατηθούν αποστάσεις από τον κακοποιημένο αυτό
διεθνή όρο... που έχει προ πολλού καταντήσει να σημαίνει τίποτε περισσότερο από
χονδρεμπορική πώληση... (Διιπετές, τ. 1, σ. 3, 6, βλ. και Δαυλός, άρ. 130, σ.
7503 κ.έξ.).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου