Γίνεται πράξη η Μεσογειακή Ένωση με τις εξελίξεις στο ενεργειακό πεδίο να προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς και την Τουρκία να εχει πλέον να αντιμετωπίσει μεγαθήρια που ήδη επέβαλλαν ενεργειακά τετελεσμένα. Κύπρος-Ισραήλ-Αίγυπτος σε πρώτη φάση και Ελλάδα με την κατασκευή του East Med προχωρούν αλληλοεξαρτώμενες ενεργειακά. Εξελίξεις έχουμε στον αγωγό Ισραήλ-Αιγύπτου και Κύπρου-Ισραήλ.
H Energean υπέβαλε στις κυπριακές αρχές αίτημα για κατασκευή αγωγού μεταφοράς μεταξύ 0,5 και 1 δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως από τα ισραηλινά τεμάχια στην Κύπρο, δήλωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής της ελληνικής εταιρείας.
«Έχουμε υποβάλει πρόταση για πώληση φυσικού αερίου από μια πλωτή μονάδα παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης (FPSO) στην Κύπρο. Την αποστείλαμε την περασμένη βδομάδα», δήλωσε ο Μαθιός Ρήγας στο πρακτορείο Reuters.
Η εταιρεία, που εντάχθηκε φέτος στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, έχει δαπανήσει 1,6 δισ δολάρια στα ισραηλινά τεμάχια Καρίς και Τανίν, τα οποία έχουν δυνητικά αποθέματα 2,4 τρισεκατομμυρίων κυβικών ποδών φυσικού αερίου και 32,8 εκατομμύρια βαρέλια ελαφρού πετρελαίου και συμπυκνωμάτων.
Εκτιμά ότι τα πέντε τεμάχια γύρω από τα Καρίς και Τανίν περιέχουν άλλα πρόσθετα 5 tcf φυσικού αερίου και αναμένει μια εκτίμηση τις επόμενες βδομάδες.
Η εταιρεία έχει φέτος υπογράψει συμφωνίας προμήθειας στο Ισραήλ για 4,2 κυβ. μέτρα αερίου.
Όπως αναφέρεται, η εταιρεία τοποθετείται στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου με ένα νέο FPSO δυναμικότητας 900 εκατ. κυβ. ποδών ημερησίως και δυναμικότητα 800,000 βαρελιών υγρών καυσίμων.
Όπως είπε ο κ. Ρήγας, η εταιρεία επιθυμεί να κατασκευάσει ένα αγωγό 200 χιλιομέτρων που να συνδέει την Κύπρο με την πλωτή μονάδα.
Στοχεύει επίσης να κερδίσει άλλα συμβόλαια προμήθειας στο Ισραήλ, το οποίο προχωρεί στην ιδιωτικοποίηση μιας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιεί αέριο στο Αλον Ταβόρ, αλλά και πρόσθετα συμβόλαια μετά την μετάβαση της ηλεκτροπαραγωγής από κάρβουνο σε αέριο το 2022.
Η περιοχή «ενδιαφέροντος» της εταιρείας ευρίσκεται περίπου 30 χιλιόμετρα μακριά από την ακτή της Γάζας, και θεωρείται ως μια χρυσή ευκαιρία για την Παλαιστινιακή Αρχή για την εκμετάλλευση πιθανών χρυσοφόρων κοιτασμάτων .
Delek και Noble Energy κινούνται για την απόκτηση μεριδίου στον αγωγό Ισραήλ-Αιγύπτου
Η ισραηλινή Delek Drilling συμφώνησε να επενδύσει στην East Mediterranean Gas Company (EMG), ιδιοκτήτρια του αγωγού φυσικού αερίου που συνδέει το Ισραήλ με την Αίγυπτο, όπως αναφέρει το Interfax.
Πιο αναλυτικά, η εταιρεία μαζί με την αμερικανική Noble Energyεμφανίζονται διατεθειμένες να επενδύσουν 200 εκατ. δολάρια για την απόκτηση μεριδίου 37% στον αγωγό, δηλαδή το υψηλότερο μερίδιο ψήφου.
Στόχος τους είναι να χρησιμοποιήσουν τον αγωγό για τη μεταφορά αερίου από το Ισραήλ προς την Αίγυπτο.
Σημειώνεται ότι οι δύο εταιρείες έχουν υπογράψει συμφωνία με την αιγυπτιακή Dolphinus Holdings, ύψους 15 δισ. δολαρίων, για την πώληση 3,5-4 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως από τα ισραηλινά κοιτάσματα.
Συναντήσεις Ελλάδας, Κύπρου, Ιταλίας, Ισραήλ για την κατασκευή του EastMed
Δύο συναντήσεις αποφασιστικής σημασίας για την προώθηση της κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου EastMed πραγματοποιήθηκαν σε τεχνικό επίπεδο μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Ιταλίας και Ισραήλ στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, εξετάστηκε σχέδιο διακυβερνητικής συμφωνίας των τεσσάρων χωρών προκειμένου να προχωρήσει η υλοποίηση αυτού του εμβληματικού ενεργειακού έργου που θα ενώνει το Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος.
Αποφασίστηκε, επίσης, οι εργασίες να συνεχιστούν, στο ίδιο εποικοδομητικό πνεύμα, τον Σεπτέμβριο στο Ισραήλ.
Τυπικά, ο λιμενίσκος θα λειτουργεί κυρίως ως σημείο φόρτωσης, ιατρικής βοήθειας, εμπορευμάτων και γενικά αγαθών με προορισμό την Λωρίδα της Γάζας. Αυτά αναφέρεται επίσημα διότι όλοι γνωρίζουν τι θα συμβεί ανεπίσημα.
Η συμφωνία προβλέπει ότι στον λιμενίσκο-προβλήτα που θα κατασκευαστεί, θα επιχειρεί ειδική επιχειρησιακή μονάδα ελέγχου του Ισραήλ, με το αιτιολογικό ότι έτσι θα αποφευχθεί ο εφοδιασμός της Χαμάς με οπλισμό και υλικά που μπορεί να χρησημοποιηθοιύν εναντίον του Ισραήλ.
Ένα άλλο αιτιολογικό για την λύση αυτή που προέβαλε ο Ισραηλινός υπουργός Αμυνας, είναι το γεγονός ότι στην Λωρίδα της Γάζας δεν υπάρχει λιμενική εγκατάσταση που να μπορεί να δεχθεί μεγαλύτερα πλοία, οπότε τα φορτία θα φτάνουν στην Κύπρο και θα μεταφέρονται στην Λωρίδα της Γάζας με μικρότερα πλοιάρια μέσω Κύπρου.
Ουσιαστικά, όμως πρόκειται για ισραηλινά ναυτική βάση με πρόσχημα ανθρωπιστική βοήθεια όπως γίνεται πάντα σε ανάλογες περιπτώσεις….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου