Στα χέρια της Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκεται πλέον η
τήρηση ή μη του χρονοδιαγραμμάτος για την έναρξη αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ.
Στον απόηχο της
υπογραφής της συμφωνίας μεταβίβασης του 49% της ΕΠΑ Αττικής από τη Shell στη
ΔΕΠΑ έναντι 150 εκατ. ευρώ, τα πάντα τώρα εξαρτώνται από το πότε θα ανάψει το
“πράσινο φως” για την έγκριση της συναλλαγής, η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Αν αυτό συμβεί μέσα στο
Σεπτέμβριο, τότε είναι πιθανό να τηρηθεί και το χρονοδιάγραμμα έναρξης της
διαδικασίας απόσχισης της ΔΕΠΑ Εμπορίας, που αποτελεί και το πρώτο βήμα του
σύνθετου μοντέλου αποκρατικοποίησης που έχει επιλεγεί από την κυβέρνηση με τη
σύμφωνη γνώμη των δανειστών. Δηλαδή να ξεκινήσει το Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο,
η διαδικασία split για το «σπάσιμο» της ΔΕΠΑ, προκειμένου να μπει μπροστά η
πώληση του εμπορικού κομματιού.
Αν πάλι η Επιτροπή
Ανταγωνισμού θεωρήσει ότι απαιτείται χρόνος για να ελέγξει τις παραμέτρους της
σύνθετης συμφωνίας ΔΕΠΑ-Shell, και προτιμήσει να ακολουθήσει μια πιο χρονοβόρο
διαδικασία, τότε είναι πιθανό, τα πάντα, να πάνε προς τα πίσω για μερικούς
μήνες. Δηλαδή να μετατεθούν για το 2019.
Επιπλέον, η αγορά
αναμένει με ενδιαφέρον τυχόν αντίδραση από τη Μότορ Οϊλ, η οποία είχε καταθέσει
υπόμνημα αντιρρήσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού πριν ακόμη ολοκληρωθεί η
συμφωνία μεταξύ ΔΕΠΑ και Shell. Ανθρωποι με γνώση των διεργασιών, δεν
αποκλείουν μια απόκλιση από τα αρχικώς ανακοινωθέντα χρονοδιαγράμματα.
Σε κάθε περίπτωση, με
την οριστική έγκριση των δύο συμφωνιών, ΔΕΠΑ-Shell και ΔΕΠΑ-ENI, ολοκληρώνεται
το σχέδιο αναδιάταξης της θέσης της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά φυσικού αερίου, που
αποτελούσε μνημονιακή δέσμευση.
Ανοίγει επομένως ο
δρόμος για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ σε δύο στάδια, όπως έχει
συμφωνηθεί με τους δανειστές : Καταρχήν της ΔΕΠΑ Εμπορίας όπου το Δημόσιο
πρόκειται σύμφωνα με τον υπ. ΠΕΝ Γ. Σταθάκη να πουλήσει το 50,1% των μετοχών
της, και να κρατήσει ποσοστό 14,9%, διατηρώντας ωστόσο δικαιώματα βέτο σε μια
σειρά θεμάτων στρατηγικής σημασίας. Κυρίως στα διακρατικά συμβόλαια προμήθειας
αερίου (με Socar, Sonatrac, Botas, κ.ο.κ).
Και σε δεύτερη φάση για
την πώληση τουλάχιστον του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών, με το Δημόσιο να διατηρεί το 51%.
Σε αυτήν την εταιρεία θα περιέλθουν όλα τα δίκτυα που σήμερα ελέγχει η ΔΕΔΑ, η
ΕΔΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας και η ΕΔΑ Αττικής μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία για
την εξαγορά του 49% της Shell. Στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα ανήκει και η 100% θυγατρική
που θα συσταθεί και στην οποία θα περιέλθουν οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή
projects (αγωγοί IGB, East Med, IGI Poseidon, το FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.).
Σχετικά με τη ΔΕΠΑ
Εμπορίας, στελέχη της ίδιας της ΔΕΠΑ, θεωρούν ότι έχει πολύ σημαντικές
προοπτικές ανάπτυξης, εφόσον εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την εξαγορά της, σοβαροί
ενεργειακοί παίκτες. Ηδη, εδώ και καιρό έχει εκδηλωθεί ατύπως ενδιαφέρον από
τουλάχιστον τρείς ενεργειακές εταιρείες. Την Μυτιληναίος, τον Όμιλο Κοπελούζου
και τα ΕΛΠΕ, τα οποία ούτως ή άλλως κατέχουν το 35% της ΔΕΠΑ.
Βλέπουν οι ενδιαφερόμενοι, όπως
και άλλοι που ακόμη δεν έχουν κάνει γνωστές τις διαθέσεις τους, μια έτοιμη
εταιρεία, με εμπειρία, πελάτες, και συμφωνίες με το εξωτερικό. Κυρίως όμως
βλέπουν μια επιχείρηση, που μετά και την εξαγορά του μεριδίου 49% της
ολλανδικής Shell στην ΕΠΑ Αττικής, θα κατέχει το 100% της εταιρείας που
μονοπωλούσε μέχρι πρότινος την λιανική αγορά αερίου στο Λεκανοπέδιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου