Τετάρτη 10 Απριλίου 2024

Τι είναι πια αυτή ​η woke ατζέντα;

 Γράφει Άρια Κοπιδάκη,

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας,  Αρχαιολόγος

Υποψήφια Ευρωβουλευτής ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ - ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΛΑΤΙΝΟΠΟΥΛΟΥ


Τα τελευταία χρόνια στην Αμερική, έχει αναδυθεί ένα κίνημα δικαιωματισμού, μια προσέγγιση ​«Κοινωνικής δικαιοσύνης» η οποία συγκεντρώνει υπό την σκέπη της, άτομα που ανήκουν σε ​παραδοσιακά περιθωριοποιημένες ομάδες. Η θεωρία του κινήματος, ορίζει μια δυναμική που ​διέπει την κοινωνία και είναι αυτή του καταπιεστή και του καταπιεσμένου, του θύτη και του ​θύματος, ενώ την ίδια την κοινωνία παρουσιάζει ως διαιρεμένη και άνιση, εις βάρος ατόμων ​που φέρουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, σχετικά με το φύλο, την φυλή, την σεξουαλικότητα, ​την σωματική ικανότητα και την κοινωνική τάξη.


Καταλήγει να αντιλαμβάνεται τους ανθρώπους, όχι ως ​ξεχωριστά όντα με δική τους προσωπικότητα και ιδέες, ​αλλά ως μέλη της εκάστοτε ομάδας στην οποία ​ανήκουν, προσδίδοντάς τους έτσι -αποκλειστικά- τα ​χαρακτηριστικά αυτής. Εργαλειοποιώντας το ​συναίσθημα, έχει καταφέρει να ασκεί έως και ​λογοκρισία σε όσους δεν συμμορφώνονται με τα όσα ​απαιτεί, η οποία καθορίζεται από το πόση δύναμη έχει ​εκείνος που εκφράζεται.

Αυτή η κουλτούρα, ονομάζεται αλλιώς “woke” ​(αφυπνισμένη).


Πώς δημιουργήθηκε

Το κίνημα της «Κοινωνικής δικαιοσύνης» ξεκίνησε ​να παίρνει έκταση μετά το 2010 μέσα από ​ακαδημαϊκούς κλάδους που μελετούσαν μορφές ​καταπίεσης, όπως ο φεμινισμός, οι διεμφυλικές ​σπουδές, οι σπουδές φυλετικών θεωριών, η από-​αποικιοποίηση, κα. Μέσα από αυτές τις θεωρίες, ​προέκυψε πως -ιστορικά- τα προνομιούχα άτομα ​ήταν άνδρες, λευκοί, ετεροφυλόφιλοι και cisgender ​(το «κοινωνικό φύλο» τους ταυτίζεται με το ​βιολογικό) και άρα ο «εχθρός» του κινήματος.

Από τις πιο γνωστές εκφάνσεις του κινήματος ήταν ​το BLM (Black Lives Matter), το 2020 στην ​Αμερική.


Πώς γίνεται όμως, ένα κίνημα που ενδιαφέρεται για την ελευθερία κάθε μορφής έκφρασης, να ​έχει φιμώσει τόσο πολύ τον κόσμο και να απειλεί με “ακύρωση” (en. cancel); Ομάδες που ​παλαιότερα βρίσκονταν στο περιθώριο, τώρα όχι απλά βγήκαν από εκεί (όπως και θα έπρεπε), ​μα προσπαθούν να παραμείνουν στο επίκεντρο, με κάθε τρόπο. Πλέον κάθε τι παραδοσιακό ​δαιμονοποιείται και αποφεύγεται, ενώ οι αξίες και η ηθική παρουσιάζονται ως καταπίεση.


Λόγος και λογοκρισία 

Η σημαία με το γαλάζιο και το απαλό ​ροζ, είναι εκείνη των τρανς ατόμων.

Οι ακτιβιστές που προωθούν την woke κουλτούρα, ​προσπαθούν να ασκήσουν έλεγχο στο λεξιλόγιο, με έναν ​ανορθόδοξο τρόπο. Ανά περιπτώσεις, συγκεκριμένες ​λέξεις αφαιρούνται από την γλώσσα, όπως εκείνες που ​περιγράφουν αυτόματα φύλο (γιος/κόρη, μητέρα/ πατέρας, ​κα) και την θέση τους παίρνουν άλλες, πιο ουδέτερες ​(παιδιά, γονείς, κα.), ώστε να γίνει η γλώσσα πιο ​«συμπεριληπτική». Ο τρόπος γραφής αλλάζει ​προκειμένου να μην γίνεται χρήση του αρσενικού γένους, ​με επιλογή προστακτικής ή με μετατροπή της ονοματικής ​σε ρηματική σύνταξη. Ακόμη χρησιμοποιούνται ​ουδέτεροι όροι, όπως άνθρωποι, άτομα, πρόσωπα, κλπ, ​ενώ απορρίπτονται λέξεις όπως “επάνδρωση”, ​“άνανδρος”, “ανδραγάθημα”, “πατροπαράδοτος”, ​“υιοθεσία” που δεν είναι ουδέτερες ως προς το φύλο.


ΠΙΝΑΚΑΣ


Ονοματική σύνταξη:

Οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να υπογράψουν τα χαρτιά.


Προστακτική ή β’ πρόσωπο σε άλλες εγκλίσεις: Πρέπει να υπογράψετε τα χαρτιά. 








Ρηματική σύνταξη: Αν ενδιαφέρεστε, υπογράψτε τα χαρτιά 


Αποφυγή αντωνυμιών: Κάθε άτομο που ενδιαφέρεται να υπογράψει τα χαρτιά


Υπάρχουν, επίσης, περιπτώσεις κατά τις οποίες απορρίπτουν το νόημα των λέξεων, όπως η λέξη ​«γυναίκα», αφού δεν αναγνωριζουν βιολογικά και γενετικά κριτήρια, ενώ παράλληλα υποστηρίζουν ​πως όποιος δηλώσει ότι είναι γυναίκα, είναι υποχρεωτικό να βιώσει αποδοχή και η δήλωσή του αυτή ​να θεωρηθεί αληθής επειδή "αυτό νιώθει". Δεν υπάρχουν όμως συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ​προϋποθέσεις προκειμένου να λάβει τον χαρακτηρισμό. Άρα το συναίσθημα και η ατομική εμπειρία, ​υπερέχουν της λογικής και της βιολογικής πραγματικότητας.

Παρατηρείται ακόμη, η τάση δημιουργίας του «ασφαλούς χώρου» (en. safe space), δηλαδή ενός ​μέρους (δωμάτιο, εστία, κλπ) που έχει προκαθορισμένο ρόλο, όπου δεν επιτρέπονται οι ​συζητήσεις για θέματα που ίσως πυροδοτήσουν ανεπιθύμητα συναισθήματα στα άτομα που ​εισέρχονται. Για τον ίδιο λόγο, συνηθίζεται να επισημαίνονται κείμενα στο διαδίκτυο με ​προειδοποιήσεις (en. Trigger warning) για πιθανή πυροδότηση συναισθημάτων λόγω του ​περιεχομένου. Φυσικά αυτή η πρακτική δεν υποστηρίζει όσους δυσκολεύονται, ώστε να ​ξεπεράσουν και να διαχειριστούν το τραύμα ή το πρόβλημα που έχουν, απλά τους αποτρέπει ​από το να το αντιμετωπίσουν.

Στην Ελλάδα, γραμματικά υιοθετείται από ​ΛΟΑΤΚΙΑ+ οργανώσεις το ουδέτερο γένος, ​προκειμένου να γίνει η γλώσσα πιο ​συμπεριληπτική για άτομα που δεν ​ταυτίζονται με κανένα από τα δύο φύλα ή ​που ταυτίζονται και με τα δύο. Έτσι ​αποφεύγεται ο "δυαδισμός" του φύλου, η ​ιδέα δηλαδή ότι υπάρχουν μόνο δύο φύλα, ​άνδρες και γυναίκες. Δεν λείπει βέβαια και ​η παραλλαγή λέξεων, όπως το “φοιτητά”, ​“εθελοντά” κ.α. που δεν υπάρχουν στην ​ελληνική γλώσσα και χρησιμοποιούνται ​μόνο από τις συγκεκριμένες ομάδες.



Αρκετές φορές όμως, οι ομάδες αυτές ξεχνούν να εφαρμόσουν τις αρχές του σεβασμού και της ​αποδοχής που τόσο έντονα απαιτούν για τους εαυτούς τους, στους υπόλοιπους. Χαρακτηριστικό ​παράδειγμα η παρακάτω εικόνα, στα πλαίσια του εορτασμού της εθνικής επετείου:


Παιδιά οικογενειών “Ουράνιο Τόξο”

Οι παρακάτω έρευνες, παρουσιάζουν στοιχεία σχετικά με τα παιδιά που μεγαλώνουν σε οικογένειες με έναν ή ​δύο ομοφυλόφιλους γονείς.

· Τα ομοφυλόφιλα ζευγάρια βρίσκονται τελευταία στην κατάταξη των ζευγαριών, ως προς ​την ποιότητα ζωής που προσφέρουν στα παιδιά τους

· 42% των ατόμων που ερωτήθηκαν και είχαν γονείς που ανήκαν στην ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητα, ​παρουσίαζαν δυσκολία στο να συνδεθούν με άλλους ανθρώπους

· Γυναίκες που είχαν γκέι πατέρα, ένιωθαν άβολα να νιώσουν οικειότητα με άλλους ​ανθρώπους, δυσκολία στο να εμπιστευτούν και παρουσίαζαν άγχος στις σχέσεις τους, σε ​σχέση με γυναίκες που μεγάλωσαν με ετεροφυλόφιλο πατέρα.

· Νέοι ενήλικες με πατέρα δότη σπέρματος, ένιωθαν πιο μπερδεμένοι, πιο απομονωμένοι ​από τις οικογένειές τους, βίωναν ψυχικό άλγος και είχαν υψηλότερα ποσοστά κατάθλιψης, ​κατάχρησης ουσιών και παραβατικών συμπεριφορών.

· Έρευνα σε ενήλικες 18-29 ετών, έδειξε πως όσοι είχαν μάθει πριν τα 18, ότι οι γονείς τους ​είχαν ομοφυλοφιλικές σχέσεις, παρουσίαζαν τα υψηλότερα ποσοστά σε συναισθηματικά ​και κοινωνικά προβλήματα.

· Η χαμηλότερη απόδοση σε ακαδημαϊκό περιβάλλον στα παιδιά, υφίσταται στα παιδιά με ​ομοφυλόφιλους γονείς ενώ έχει συσχετιστεί με την οικογενειακή αστάθεια που ​παρουσιάζουν.

· Παιδιά ομοφυλόφιλων οικογενειών (ιδιαίτερα λεσβιών) έχουν 65% χαμηλότερη πιθανότητα ​να τελειώσουν το λύκειο, σε σχέση με τα παιδιά παντρεμένων ετεροφυλόφιλων ζευγαριών.

· Παιδιά από παρένθετες μητέρες που αξιολογήθηκαν στα 3, 7 και 10 έτη, παρουσίασαν στην ​ηλικία των επτά, δυσκολίες προσαρμογής όπως επιθετική ή αντικοινωνική συμπεριφορά ​και συναισθηματικά προβλήματα (άγχος και κατάθλιψη)

· Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 207.007 παιδιών, τα 512 ανήκαν σε ΛΟΑΤΚΙΑ+ ​οικογένειες και παρουσίαζαν διπλάσια ποσοστά συναισθηματικών προβλημάτων και ​υπερδιπλάσια ποσοστά ΔΕΠΥ.

 

Παρατηρεί κανείς πως τα επιστημονικά στοιχεία που καταλήγουν σε μη δημοφιλή ​συμπεράσματα, αποκλείονται συστηματικά από την προβολή. Αντίθετα οι έρευνες που ​δείχνουν ότι “τα παιδιά είναι μια χαρά”, υπερπροβάλλονται και θεωρούνται ως οι μόνες ​έγκυρες. Η επιστημονική διαφωνία είναι όχι απλά θεμιτή, αλλά και απαραίτητη, καθώς μόνο με ​την αμφισβήτηση προχωρά η έρευνα. Ο αποκλεισμός, όμως και ο χαρακτηρισμός των ερευνών ​ως “ομοφοβικές” και “φανατισμένες”, δεν νοείται στους ακαδημαϊκούς χώρους.


Έρευνα σε βάθος 50 χρόνων, για τις προτιμήσεις των ​παιδιών σε παιχνίδια, έχει δείξει πως τα αγόρια και τα ​κορίτσια επιλέγουν διαφορετικά βάσει φύλου και όχι ​επειδή αυτό προτιμούν οι γονείς.

Queering και Trans ακτιβισμός

Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: Το φύλο είναι κάτι που “έχεις” ή που “είσαι”; Σύμφωνα με την Queer ​θεωρία, τίποτα από τα δύο. Δεν υπάρχουν μετρήσιμα όρια ανάμεσα σε άνδρα και γυναίκα, αλλά κάθε ​φύλο –όπως και το βιολογικό- είναι κοινωνικές κατασκευές.

Αυτή η θεωρία, πολεμά την “ετεροκανονικότητα” την πεποίθηση δηλαδή ότι το να είσαι ​ετεροφυλόφιλος είναι ο “φυσιολογικός” τρόπος να ζεις και κάθε άλλος είναι μια απόκλιση.

 

Μεγάλο μέρος του Queer/ ΛΟΑΤΚΙΑ+ κινήματος, είναι ​και ο Trans ακτιβισμός. Οι ακτιβιστές εισήγαγαν τον ​όρο cisgendered, ώστε να δείξουν πως καμία ​ταυτότητα φύλου δεν είναι “αφύσικη” και πλέον όλοι ​έχουν από μια ταμπέλα. Καταλήγουν λοιπόν να ​ταξινομούν κάθε έκφραση φύλου και να την ​ονομάζουν, υποστηρίζοντας πώς τα φύλα είναι ​άπειρα. Πλέον ως “τρανς” αναφέρονται εκτός από τα ​άτομα που έχουν προβεί σε φυλομετάβαση, τα μη ​δυαδικά άτομα (non-binary) αλλά και όσοι απλά ​νιώθουν έτσι ή είναι σε “αναζήτηση”.

Η πραγματικότητα ότι τα βιολογικά φύλα είναι δύο ​και κάθε άνθρωπος εκφράζεται κοινωνικά όπως ​θέλει, χαρακτηρίζεται από το κίνημα ως “φοβική”.

Ταμπέλα με σημαία της ομάδας ΛΟΑΤΚΙΑ+ που α​ναγράφει “Συνή​θισέ το”

Τrans παιδιά

Η ψυχίατρος Μύριαμ Γκρόσμαν, στο βιβλίο της Lost in TransNation (Χαμένοι στο Τρανς ​Έθνος), τονίζει πως η φυλομετάβαση είναι το πρώτο που ζητούν (για) τα παιδιά, ενώ δεν ​μπαίνουν στην διαδικασία να αντιμετωπίσουν το άγχος, την κατάθλιψη ή άλλες προκλήσεις που ​βιώνουν παράλληλα.

Ιδιαίτερα στην Αμερική, η αλλαγή φύλου σε παιδιά παρουσιάζεται ως ​ένα άλλο μονοπάτι ενηλικίωσης και όχι αυτό που πραγματικά είναι ​στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων: η στέρηση της ​επιλογής και του μέλλοντος του -ανήλικου- ατόμου.

Η θεωρία του κοινωνικού φύλου έχει πλέον ακουμπήσει κάθε δυτική ​χώρα και η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση.

 

Στα παιδιά πριν την εφηβεία χορηγούνται αναστολείς εφηβείας, ​που καταστέλλουν την παραγωγή ορμονών του φύλου, όπως την ​τεστοστερόνη και τα οιστρογόνα. Αυτό σταματά ή επιβραδύνει την ​ανάπτυξη δευτερευόντων σεξουαλικών χαρακτηριστικών, όπως την ​ανάπτυξη στήθους, την αλλαγή φωνής, την ανάπτυξη τριχοφυΐας, την ​έμμηνο ρύση, κα. Εννοείται πως έχουν πολλές παρενέργειες ενώ δεν ​πρόκειται πάντα για μια αναστρέψιμη διαδικασία.


Σε επόμενο στάδιο, τα παιδιά ξεκινούν την λήψη ορμονών του φύλου που πιστεύουν πώς τα ​χαρακτηρίζει, καθώς και τις διαδικασίες να αλλάξουν την εμφάνισή τους με πλαστικές. Η πιο ​συχνή χειρουργική επέμβαση επαναπροσδιορισμού φύλου είναι η “αρρενοποίηση” στήθους, ​γνωστή και ως Top Surgery.

Δυστυχώς είναι πολύ ​μεγάλος ο αριθμός των ​νέων που μετανιώνουν ​αυτές τις εγχειρήσεις ​ακρωτηριασμού, αλλά είναι ​μη αναστρέψιμες.

 

H Chloe Cole, που ξεκίνησε ​τη μετάβαση στα 12 (!) και ​την επαναφορά στα 17, έχει ​μιλήσει για το πως η -τόσο ​συνήθης πλέον- πρακτική,

μπορεί να στερήσει πολλά από τους νέους. Η ίδια δεν θα καταφέρει ποτέ να θηλάσει τα παιδιά ​της, αν έχει ακόμη την δυνατότητα να κάνει. Αν αναλογιστεί κανείς πως αυτό -μαζί με την ​ανδρική φωνή- είναι το ελάχιστο κακό που μπορεί να πάθει μια κοπέλα σε μετάβαση, ​καταλαβαίνει πόσο σημαντικό είναι για όλους να σταματήσει.



Φεμινισμός


Ως κίνημα, ο φεμινισμός ξεκίνησε με σκοπό να εξαλειφθεί η έμφυλη ανισότητα και παράλληλα ​να προωθήσει τα δικαιώματα των γυναικών. Πλέον, με μια γρήγορη αναζήτηση, μπορεί κανείς ​να διαβάσει για πολλές μορφές φεμινισμού, όπως ο οικοφεμινισμός, ο ναρκοφεμινισμός, ο ψυχοαναλυτικός φεμινισμός, ο τρανσφεμινισμός, ο κουίρ φεμινισμός ​και πάμπολες άλλες κατηγορίες, που δεν θα αναλύθει εδώ ο σκοπός τους, ​μα καμία σχέση δεν έχουν με τα πρώτα κύματα.


Η “ανισότητα των φύλων” προβάλλεται με τις γυναίκες να μην μπορούν ​να κάνουν πράγματα που οι άνδρες μπορούν και τούμπαλιν, δείχνει πως ​τα δύο φύλα είναι διαφορετικά, όχι άνισα. Αν εγώ, ως γυναίκα, επιλέξω ​να απέχω από ένα επάγγελμα που δεν με ενδιαφέρει, ακόμη και αν έχει ​καλές απολαβές ή κύρος, είναι εξαιτίας των κλίσεων και ενδιαφερόντων ​μου, όχι της πατριαρχίας. Ο αριθμός των γυναικών στην πολιτική, δεν ​είναι μικρός επειδή τους στερείται η δυνατότητα συμμετοχής ή δεν ​εκλέγονται, αλλά επειδή επιλέγουν συνειδητά να απέχουν.

Η μητρότητα από την άλλη, δεν είναι βάρος από το οποίο πρέπει να απαλλαγεί μια γυναίκα, ​αλλά μία επιλογή που ίσως στερήσει ευκαιρίες εργασίας και είναι αποδεκτό ως έχει. Δεν μένει ​πίσω μια μητέρα, αλλά προσφέρει το σημαντικότερο για τα παιδιά της, την παρουσία της.

Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια, αυτός ο ιερός ρόλος έχει ντυθεί με τα χρώματα της καταπίεσης ​και της ανισότητας. Παρά τους πολλούς και αποτελεσματικούς τρόπους αντισύλληψης, ο ​αριθμός των εκτρώσεων είναι υψηλός και εταιρίες όπως η Planned Parenthood προσπαθούν να ​πείσουν τις γυναίκες πως είναι “αναπαραγωγική υγειονομική περίθαλψη” το να σκοτώνουν τα ​αγέννητα μωρά τους.

Ψυχική Υγεία

Διαβάζοντας τα παραπάνω, δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς το τι μπορεί να επικρατεί ​στις σκέψεις των “woke” ανθρώπων. Συνήθως στην κατηγορία αυτή ανήκουν πολιτικά ​αριστεροί (leftists-liberals), μέλη της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας, παιδιά των οικογενειών αυτών, ​φεμινιστές/ -τριες, κ.α. που βάσει ερευνών έχουν επιβαρυμένη ψυχική υγεία.

Η συνεχής θυματοποίηση, η πεποίθηση πώς οι άνθρωποι ​είναι είτε μαζί σου, είτε εναντίον σου, η ανάγκη για ​μεταβίβαση των ευθυνών των πράξεών σου στον άλλον, η ​επιφανειακή αντίληψη του εαυτού κατά την οποία δεν ​αγγίζεις ό,τι πονάει, η τάση να αποφεύγεται ό,τι πυροδοτεί ​αντιδράσεις αντί να εξυγιανθεί και άλλα πολλά, έχουν ​δημιουργήσει ανθρώπους με μηδενική ψυχική ​ανθεκτικότητα, χαμηλή αυτοπεποίθηση και καθόλου σθένος ​να αντιμετωπίσουν την καθημερινότητα.



Οι ειδικοί ψυχικής υγείας, δεν θα μπορούσαν να ​παραμείνουν ανεπηρέαστοι από την κουλτούρα ​αυτή. Στον κώδικα δεοντολ ογίας της ​Αμερικανικής Ένωσης Συμβούλων (ACA), ​αναφέρεται πως οι σύμβουλοι πρέπει να είναι ​ενήμεροι για τις αξίες, τις στάσεις και τις ​συμπεριφορές τους, προκειμένου να μην τις ​“φέρνουν” στην συνεδρία καθώς υπάρχει κίνδυνος ​να τις μεταφέρουν στον συμβουλευόμενο. Ο ​ακτιβισμός της κοινωνικής δικαιοσύνης όμως, ​επιβάλλει τόσο έντονα την ατζέντα του, που δεν ​είναι εύκολο οι ειδικοί να κάνουν τον διαχωρισμό.

 

Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

Συναισθήματα:

Η επιστημονική προσέγγιση θεωρεί ότι ο συμβουλευόμενος δεν είναι τα συναισθήματά του. ​Αυτά είναι απλά ενδείξεις του τρόπου βίωσης ενός συμβάντος, όμως μπορεί να είναι ​λανθασμένα ή να έχουν γιγαντωθεί. Αντίθετα η “woke” προσέγγιση υποστηρίζει πως τα ​συναισθήματα είναι η πραγματικότητα. Αν ο συμβουλευόμενος νιώθει θιγμένος (ιδιαίτερα αν ​ανήκει σε μειονοτική ομάδα) τότε έχει θιχτεί και δεν πρέπει να αμφισβητηθούν τα ​συναισθήματά του.

Πυροδοτήσεις:

Η επιστημονική προσέγγιση θεωρεί πως το τραύμα ενεργοποιεί αντιδράσεις (όπως ο ​συναισθηματικός κατακλυσμός) σαν να βρίσκεται σε κίνδυνο, που μπορεί όμως να είναι ​εσφαλμένες. Η αποφυγή των ερεθισμάτων επιτρέπει παρελθοντικά βιώματα/τραύματα να ​ορίζουν το άτομο, ενώ όταν σταδιακά θεραπευτεί, οι εξωτερικές καταστάσεις παύουν να ​πυροδοτούν αντιδράσεις. Αντίθετα η “woke” προσέγγιση υποστηρίζει πως τα γεγονότα ή οι ​άνθρωποι που πυροδοτούν τις αντιδράσεις αυτές, είναι επιβλαβείς και πρέπει να ​απομακρυνθούν. Παντού θα πρέπει να παρέχονται προειδοποιήσεις για πιθανές ​συναισθηματικές πυροδοτήσεις (trigger warnings) -στα κοινωνικά δίκτυα, σε κείμενα, κα.

Θυματοποίηση:

Η επιστημονική προσέγγιση, θεωρεί πως ​προηγούμενες τραυματικές εμπειρίες δεν ​χρειάζεται να καθορίσουν το άτομο στο ​παρόν. Είναι προτιμότερο να ​συγκεντρωθεί στις δυνάμεις του και στο ​πώς μπορεί να προχωρήσει μπροστά. ​Αντίθετα η “woke” προσέγγιση ​αντιτείνεται ότι αν έχεις βιώσει τραύμα -ο ​ίδιος ή η ομάδα που ανήκεις- τότε είσαι ​θύμα.

Σκοπός των παρεμβάσεων στην ψυχική υγεία, είναι η βελτίωση της καθημερινότητας του ​ατόμου, ώστε όχι μόνο να είναι λειτουργικό αλλά και να ζει με ευημερία. Αυτό ​πραγματοποιείται εφόσον -μεταξύ άλλων- απεμπολεί την θέση του θύματος και αποδέχεται και ​την δική του ευθύνη, όταν μπορεί να αντιληφθεί τα μοτίβα που χρησιμοποιεί -και άρα να τα ​τροποποιήσει-, όταν ζει στην πραγματικότητα και όχι σε επίπλαστο κόσμο, αλλά και όταν χτίζει ​υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις. Κάτι τέτοιο, λοιπόν, είναι πιθανό πως δεν μπορεί να το ​προσφέρει ένας ειδικός που είναι ακτιβιστής της “κοινωνικής δικαιοσύνης”, για όλους τους ​λόγους που προαναφέρθηκαν.

Τα τελευταία χρόνια, το στίγμα από το οποίο σημαδευόταν η ψυχική υγεία έχει σχεδόν ​εξαληφθεί. Και όπως κάθε τι καλό, με την βοήθεια της “woke” κουλτούρας, πήγε στο άλλο άκρο.

Σε πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων γίνεται “επίδειξη” ψυχοπαθολογιών, καθώς οι χρήστες ​μοιράζονται τις διαγνώσεις τους -οι οποίες μπορεί να είναι και αυθαίρετες- με σκοπό αφενός να ​ευαισθητοποιήσουν το κοινό τους, αλλά και να τραβήξουν τα βλέμματα. Παρουσιάζουν την ​παθολογία ως νόρμα και την θεραπεία αυτής ως επιβολή της κοινωνίας να είναι ​“φυσιολογικοί”.

 

Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα στην ευημερία και την καλή ψυχική υγεία. Σε καμία περίπτωση ​δεν πρέπει να περιθωριοποιηθούν άνθρωποι που πάσχουν, ούτε όμως και να υποφέρουν λόγω ​μόδας. Οι ειδικοί μπορούν να βοηθήσουν και με την χορήγηση αγωγών αλλά και με μη ​φαρμακευτικές μεθόδους. Αν χρειάζεσαι βοήθεια, ζήτα την!


Η κουλτούρα του δικαιωματισμού και της υποτιθέμενης κοινωνικής δικαιοσύνης προσπαθεί ​έντονα να παρεισφρήσει και στην Ελλάδα. Πριν λίγες μέρες ο υπουργός Τουρισμού έδωσε ​εντολή στα ξενοδοχεία να τοποθετήσουν σημαίες των ΛΟΑΤΚΙΑ+ ώστε να δείξουν την αποδοχή ​τους και στους εργαζόμενους να ρωτούν τις αντωνυμίες και το φύλο των επισκεπτών, ενώ ​κυκλοφορεί “Οδηγός Συμπεριφοράς” προς τα μέλη της κοινότητας.


Την πορεία των εξελίξεων, κανείς δεν την γνωρίζει. ​Προσωπικά ελπίζω σε ένα μέλλον όπου η ισότητα θα ​είναι πραγματική και δεν θα εξαρτάται το “πόσο ίσος ​είσαι”, από την μειονοτική ομάδα στην οποία ανήκεις.

 

Όσο δεν επηρεάζονται οι ελευθερίες των υπολοίπων ​και τα εύπλαστα παιδικά μυαλά, κάθε άνθρωπος είναι ​ελεύθερος στο να ζει όπως θέλει.

Βιβλιογραφία

· Allen, D.W., High school graduation rates among children of same sex households. in Review ​of Economics of the Household 11: 635–58, 2013

· Davis J., Hines M., “The Magnitude of Children’s Gender-Related Toy Interests of Research” ​στο Archives of Sexual Behaviour Vol. 50, p. 749-51, 2021

· Goldberg, A.E., (How) does it make a difference? Perspectives of adults with lesbian, gay, and ​bisexual parents. American Journal of Orthopsychiatry 77: 550–62, 2007

· Golombok S., L. Blake, P. Casey, G. Roman, and V. Jadva, Children born through reproductive ​donation: A longitudinal study of psychological adjustment. in Journal of Child Psychology ​and Psychiatry 54: 653–60, 2013

· Grossman M., “Lost in Trans Nation. A child psychiatrist’s guide out of the madness”, 2023

· Καραμπελιας Γ. (συλλογικό), Woke. H καθολική αποδόμηση: Έθνος-φύλο-φυλή, 2023

· Lahtinen O., “Construction and validation of a scale for assessing critical social justice ​attitudes” στο Scandinavian Journal of Psychology, 2024 DOI: 10.1111/sjop.13018

· Marquardt, T., N. Glenn, and K. Clark, My daddy’s name is ‘donor’: A new study of young ​adults conceived through sperm donation. Institute for American Values, 2010

· McCann H., Monaghan W., Queer Theory Now. From Foundations to Futures, 2020

· McConnell F., “Why We Need Gender-Inclusive Terms for 'Father' and 'Mother'“, Vice, 2002

· Potter, D., Same-sex parent families and children’s academic achievement. in Journal of ​Marriage and Family 74: 556–71, 2012

· Sullins, D.P., Emotional problems among children with same-sex parents: Difference by ​definition. in British Journal of Education, Society and Behavioural Science (January 25), ​2015 http://dx.doi.org/10. 2139/ssrn.2500537.

· Sullins, D.P., Child attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) in same-sex parent families ​in the United States: Prevalence and comorbidities in British Journal of Medicine and ​Medical Research 6: 987–98, 2015

· Sullins D., Developmental Outcomes For Children of Same-Sex Parents: What We Know, and ​What We Do Not Know (October 20, 2017).

· Sarantakos, S., Children in three contexts. in Children Australia 21: 23–31, 1996

· Sirota T., Adult attachment style dimensions in women with gay or bisexual fathers in ​Archives of Psychiatric Nursing 23: 289–97, 2009

· Swerling G., “Don’t say mother or father as it could offend, Oxfam tells staff”, Telegraph, 2023

· Τσίγκου Μ., “Οδηγίες για συμπεριληπτική γλώσσα στα Ελληνικά”, Translating Europe ​Workshop (TEW), Ιώνιο Πανεπιστήμιο, 2021


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου